gnsk groot nederlands studenten kampioenschap nijmegen

Eindhovense studentensporters derde op GNSK

Eindhoven is derde geworden in het algemeen klassement van het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap (GNSK). TU/e- en Fontys-studenten haalden in Nijmegen vele finales, maar wonnen die slechts in één geval, bij voetbal. “Beetje pech.”

Antoon Janssen van de Eindhovense Studenten Sport Federatie (ESSF) sportte zelf niet mee, maar was wel het hele weekend in Nijmegen om de ongeveer tweehonderd Eindhovense sporters te begeleiden en aan te moedigen. Hij spreekt van een goede sfeer, weinig blessures en een beetje pech. “We hebben zeven finales gehaald, maar de meeste niet gewonnen. De voetbalheren hebben wel de eerste plaats gehaald. Bij zowel handbal als volleybal werden dames en heren tweede, de waterpolodames en tennissers kregen ook zilver. Een derde plaats zat er in voor squash, wielrennen heren en voetbal dames. In totaal zijn er tien podiumplaatsen verdiend. Overall werd Eindhoven derde.”

Organisator Nijmegen heeft het GNSK van dit jaar gewonnen. De tweede plaats ging naar Utrecht met net iets meer punten dan Eindhoven.

Voor de negentien sportdisciplines gingen achttien Eindhovense teams naar Nijmegen. Alleen voor basketbal konden niet genoeg dames bijeengebracht worden. Het is Janssen opgevallen dat er erg sportief gepeeld werd. “Je moet niet vergeten dat er op hoog niveau gesport wordt. Ik zag weinig discussie met scheidsrechters en tijdens het feest werden de wedstrijden onderling rustig nabesproken.”

Thijs Haenen ging mee naar Nijmegen als ploegleider van de teams van wielervereniging Squadra Veloce. Omdat één van zijn mannen een technisch probleem had aan zijn fiets, kon hij zelf ook nog aan de bak. “Het was mijn eerste wedstrijd ooit en ik werd zesde. Toevallig -en gelukkig- had ik mijn fiets en kleding bij me.” De voorzitter is trots op de prestaties. Zijn dames werden vierde, de mannen kwamen op het podium voor de derde plaats. “We hebben er het beste uit gehaald; niemand kon tegen Nijmegen en Utrecht op.”

Volgend jaar wordt het GNSK in Tilburg gehouden.

Dit bericht is een update. Het wedstrijssecretariaat maakte een rekenfout die door een oplettende ESSF-bestuurder werd ontdekt. Groningen behaalde geen 62 maar 60 punten en wordt daarmee 4e. Eindhoven eindigt op een 3e plek met 62 punten.