Studenten bedenken zorginnovaties voor Hartstichting

Tweehonderd studenten van de TU/e, Fontys en Summa buigen zich, in gemengde teams, over oplossingen in de zorg voor hartpatiënten. Ze doen dit in het kader van de Slimmer Leven Challenge 2017, die vrijdag 17 februari werd afgetrapt.

'Het hart' staat centraal tijdens de vierde editie van de Slimmer Leven Challenge, die wordt georganiseerd door de Coöperatie Slimmer Leven 2020, TU/e, Fontys Hogescholen en Summa College. Dit jaar is ook de Hartstichting betrokken. Elke dag overlijden in Nederland meer dan honderd mensen aan een hart- of vaatziekte en worden er meer dan duizend mensen opgenomen in het ziekenhuis. De urgentie om deze aantallen terug te dringen is hoog.

Daarom presenteerde de Hartstichting voor de Slimmer Leven Challenge drie vraagstukken waarop de teams zich konden focussen; bewustwording van het risico van hart- en vaatziekten, het stimuleren van een gezonde levensstijl bij hartpatiënten en het verbeteren van acute hulp bij hartfalen. Vervolgens gingen de teams aan de slag met brainstormen om de beste concepten te bedenken. Ze werden daarbij ondersteund door dertig experts uit het werkveld.

Aan het eind van de kick-off afgelopen vrijdag werden de ideeën gepitcht en beoordeeld door een vakjury. De zes beste zorginnovaties gaan door naar de volgende fase. In deze fase worden de zes teams gedurende drie maanden getraind en begeleid door experts uit het werkveld om hun oplossingen verder uit te werken. Tijdens de Dutch Technology Week (DTW), op 16 mei, vindt de finale plaats en bepaalt een jury welk team uiteindelijk de Slimmer Leven Challenge 2017 wint.

De zes zorginnovaties die door mogen naar de volgende fases van de Slimmer Leven Challenge, zijn:
- Little Big Chefs: een campagne-idee waarbij kinderen samen met hun ouders op een aansprekende manier worden gestimuleerd om gezonder te koken
- Pressure Point: een apparaat dat bloeddruk meet op centrale en openbare punten, zoals bij een supermarkt, en steeds op andere plekken in het land staat
- Life App: samen met andere mensen in de omgeving worden gezond eten en bewegen gestimuleerd als stok achter de deur
- Smart Brush: een tandenborstel die saturatie en hartslag meet en terugkoppeling geeft)
- Kloppend Hart: kinderen wordt geleerd hoe belangrijk het is om gezond te eten en te bewegen door middel van diverse spelletjes
- Het Hart is Het Leven: een virtual-realitybril die je meeneemt op reis door het lichaam, zodat gebruikers zelf kunnen ervaren hoe hart- en vaatziekten eruit zien en wat er gebeurt

Bron: tue.nl