Artist's impression. Beeld | A2studio

De Plint niet klaar voor Intro

De oplevering van diverse ruimtes in De Plint – de onderste drie verdiepingen van woontoren Luna (het voormalige Potentiaal) heeft vertraging opgelopen door de vondst van asbest. Hierdoor kunnen de cultuurverenigingen zich de komende Intro nog niet presenteren in hun nieuwe onderkomens in De Plint. Studium Generale komt vooralsnog niet in de knel: het najaarsprogramma van SG was uit voorzorg al aangepast.

Toen de verbouwing in maart van start ging, was de bedoeling dat de ruimtes van De Plint op 28 juli zouden worden opgeleverd. Volgens de huidige planning worden de kantoren, de Spar, de kapper, kinderdagverblijf Korein en de onderwijsruimten begin september in gebruik genomen. In de loop van die maand zullen ook de ruimtes voor de cultuurverenigingen gereedkomen, waarna die in oktober hun intrek kunnen nemen in De Plint.

Voor de betrokkenen is de vertraging inmiddels al geen nieuws meer: Sabine Jongerius, oud-bestuurslid van muziekvereniging Quadrivium en vertegenwoordiger van de cultuurverenigingen die deze zomer vanuit De Bunker naar De Plint zouden verhuizen, vertelt dat zij al in juni hoorden dat er asbest was gevonden tijdens de verbouwing. Het gevolg is dat de cultuurverengingen zich tijdens de komende Intro, die op 21 augustus van start gaat, nog niet in De Plint kunnen presenteren aan de nieuwe studenten. Tijdens de Intro zullen de workshops van de cultuurverenigingen nu overdag plaatsvinden in het Auditorium en buiten op de campus; het avondprogramma is nog in De Bunker gepland.

Dat het nog iets langer gaat duren, verbaast Jongerius niet. “In de oorspronkelijke plannen zouden we al tijdens mijn bestuursjaar bij Quadrivium, in 2015-2016, gaan verhuizen. Ik heb inmiddels wel geleerd dat bouwprojecten altijd uitlopen. Voor ons is het op zich geen ramp, want we kunnen in principe nog het hele komende collegejaar terecht in De Bunker, maar het is wel jammer dat we ons nieuwe onderkomen, dat echt heel mooi gaat worden, nog niet kunnen laten zien aan de nieuwe studenten.” Dansvereniging Footloose neem de dansvloer mee naar De Plint, vertelt de studente Technische Wiskunde. “Voor hen is een verhuizing tijdens het seizoen daardoor denk ik het vervelendst.”

Studium Generale

Ook Studium Generale (SG) is na de vakantie afhankelijk van de ruimtes in De Plint voor de avondvoorstellingen. Volgens David Ernst van SG was daar in de programmering echter al rekening gehouden met vertraging. “Normaal gaan we in september meteen vol gas van start, maar dat risico was dit jaar voor ons te groot. Sowieso wilden we de nieuwe ruimtes eerst leren kennen om te weten wat we er kunnen doen.” Het eerste grote evenement van SG is volgens hem de voorronde van de Kleine Prijs van Nederland, met studentenbandjes. “Dat vindt op woensdag 20 september plaats in de trappenzaal, en die zal daarvoor wel op tijd afkomen.”

Zowel Jongerius als Ernst benadrukken dat het gereedkomen van de bar hen misschien nog wel de meeste zorgen baart. Ernst: “Dat lijkt het langst te gaan duren en dat is wel echt vervelend voor onze bezoekers. Maar in geval van nood regelen we een mobiele barinstallatie en muziekapparatuur. Dat zijn we ook gewend te doen in het Gaslab.”

Voor de Intro heeft Studium Generale een grote tent geregeld die op het KOE-veld komt te staan (tussen het Auditorium en Vertigo). “Een aparte manier om ons te presenteren, maar dat past ook wel bij ons”, aldus Ernst.