Artist's impression. Beeld | A2studio

Puzzel De Plint bijna gelegd

Het is bijna helemaal duidelijk welke verenigingen en instanties intrekken in De Plint, de onderste lagen van woontoren Luna. De verbouwing, waarmee net is gestart, moet 28 juli zijn afgerond. De verenigingen kunnen zich dan tijdens de Intro in het nieuwe pand presenteren.

“Het is goed om cultuur op een centrale plek te hebben. Het zorgt ook voor meer levendigheid op de campus, zeker met de komst van Bar Potential.” Zo stelt Collin Wagenmakers, oud-bestuurslid van studentendansvereniging Footloose. Met Freek Beekhuis (Doppio) en Sabine Jongerius (Quadrivium) heeft hij zich sinds hun bestuursjaar in 2015-2016 gemengd in de planvorming.

De verenigingsvertegenwoordigers staan dubbel in de verhuizing van de Bunker naar Luna. Ze zijn aan de ene kant erg benieuwd en hopen dat de verenigingen hechter gaan samenwerken. Aan de andere kant hebben ze minder vrijheid dan in de Bunker en gaan ze er qua ruimte op achteruit, aldus de drie. Ze moeten onderling ruimtes delen en sommige daarvan zijn overdag bedoeld voor onderwijs. De gebruikers moeten er in overleg uitkomen wie wanneer van welke ruimtes gebruik kan maken.

ESMG Quadrivium, ESMG Modern, Bigband Studentproof, ESTV Doppio, ESDV Footloose, ESFF Dekate Mousa, ESRG Knights of the Kitchentable, JCES Kinjin, Cultuurkoepel Scala, Integrand, Unipartners, Wervingsdagen en FSE staan op de planning om naar De Plint te gaan. Verder trekken Euflex en kinderdagverblijf Korein in het pand, zo is de bedoeling, en mogelijk de kapper. Ichthus kan gebruikmaken van de ruimte en ook TINT zal er vaker te vinden zijn.

Team Bar Potential gaat de bar in principe beheren. Zij moeten ook ruimte bieden aan de activiteiten van de personeelsvereniging. Bovendien is onlangs bekend geworden dat Studium Generale (SG) zijn activiteiten er mogelijk ook moet onderbrengen. SG kan vanaf de zomer geen gebruik meer maken van het Gaslab.

Jongerius: “We waren al een eind met onze planning, maar dit komt er nu wel bij. We willen elkaar tegemoetkomen, maar zowel de cultuurverenigingen als Studium Generale willen niet dat het aantal activiteiten vermindert. Dat is heel lastig.” SG-hoofd Lucas Asselbergs betreurt het vertrek uit het Gaslab. Maar, zo stelt hij: “Als de samenwerking lukt, is er wel de kans om een geweldig cultuurcentrum neer te zetten dat een aanwinst voor de hele campus is”.

Een ander nadeel vinden de drie studenten dat de verenigingen mogelijk een (financiële) bijdrage moeten leveren. Ze hebben nog geen duidelijkheid over hoe hoog die wordt en wat de verdeelsleutel zal zijn. Beekhuis: “We proberen daar als verenigingen criteria voor op te stellen, maar voor welke criteria kies je dan? Het zou zonde zijn als daardoor de contributies omhoog moeten. Dat kan sommige verenigingen de kop kosten.”

Uitstraling

Lucas Asselbergs, tevens koepelverantwoordelijke cultuur: “Het idee dat verenigingen op een of andere manier gaan nadenken over hoe ze inkomsten genereren, lijkt me juist. Maar we moeten natuurlijk wel constructies bedenken die de verenigingen en hun uitstraling sterker maken. Het gaat erom dat ze nadenken over wat ze voor de community kunnen terugdoen.”

Vastgoedbeheerder Camelot is eigenaar van Luna; de TU/e huurt de onderste verdiepingen nu terug. Diederendirrix is het architectenbureau, Nelissen ingenieursbureau geeft bouwfysisch en installatietechnisch advies en Strukton Van Straten is de aannemer. De oplevering staat gepland voor 28 juli, daarna trekken de gebruikers erin. Het idee is dat er dan geen Intro-activiteiten meer in de Bunker worden gehouden.

Met het vertrek van de verenigingen naar Luna komt de Bunker praktisch leeg te staan. Het cultuurhistorische gebouw wordt niet gesloopt; de TU/e beoogt de Bunker te verkopen waarna deze wordt herontwikkeld tot een torencomplex met verschillende functies.

Cursor nam alvast een kijkje in De Plint.