Schots eredoctoraat voor Onno Boxma

De Heriot-Watt University in Edinburgh heeft een eredoctoraat verleend aan Onno Boxma, hoogleraar Stochastische Besliskunde aan de TU/e-faculteit Wiskunde en Informatica. Sergey Foss, hoogleraar Toegepaste Kansrekening aan de Schotse universiteit en hoofdredacteur van het tijdschrift Queueing Systems, is de erepromotor van Boxma.

Onno Boxma (1952) ontvangt het eredoctoraat voor zijn bijdragen aan de kansrekening en besliskunde in het algemeen, en de wachtrijtheorie in het bijzonder. Boxma ziet het eredoctoraat niet alleen als een blijk van waardering voor zichzelf, maar ook als een erkenning voor de sectie Stochastiek van zijn faculteit.“Mede dankzij het instituut Eurandom neemt de Eindhovense stochastiek tegenwoordig internationaal een zeer vooraanstaande plaats in.”

Boxma werkt al jaren samen met onderzoekers van de Heriot-Watt University. “Zij doen veel onderzoek naar verzekeringswiskunde en wachtrijtheorie, wat juist mijn voornaamste onderzoeksgebieden zijn.”

De afgelopen jaren ontving de TU/e-hoogleraar al meerdere blijken van erkenning, waaronder een eredoctoraat van de Universiteit van Haifa (2009), de ACM SIGMETRICS Achievement Award (2011) en de Arne Jensen Lifetime award (2014).

Bron: Faculteit Wiskunde & Informatica