TU/e klimt fors op Times Higher Education ranglijst

De TU/e is 36 plaatsen gestegen op de Times Higher Education World University Ranking, waarvan de resultaten vandaag zijn gepubliceerd. Van positie 177 stijgt de TU/e naar plaats 141. Qua samenwerking met het bedrijfsleven scoort de TU/e wereldwijd als beste. Opmerkelijk is de sterke stijging van Aziatische instellingen.

Het Britse tijdschrift Times Higher Education beoordeelt universiteiten op basis van het onderwijs, onderzoek, impact van wetenschappelijke publicaties, internationalisering en samenwerking met het bedrijfsleven. Bij deze laatste indicator behoudt de TU/e wereldwijd de eerste positie.

Het behoud van die laatstgenoemde koppositie bevestigt voor bestuursvoorzitter Jan Mengelers het unieke karakter van de Brainportregio. “De nummer één positie in deze lijst is een bevestiging van de kwaliteit van deze universiteit. We zijn sterk in wetenschappelijk onderzoek en dat wordt gewaardeerd én gestimuleerd door de industrie in deze regio. Samenwerking levert dan mooie dingen op.”

Aziatische universiteiten

Van de dertien Nederlandse universiteiten staan er dit jaar zeven bij de beste honderd. De Universiteit van Amsterdam scoort het hoogst en is nummer 59. Voor het eerst voeren twee Britse universiteiten de top 200-aan: Oxford op één en Cambridge op twee. Nog altijd domineren Amerikaanse en Britse universiteiten de hoogste regionen van de ranglijst.

Maar Aziatische universiteiten rukken op. Er horen nu twee Chinese universiteiten bij de beste dertig van de wereld en in totaal staan er zeven in de top tweehonderd: drie meer dan vorig jaar. Ook Hong Kong, dat aan China is overgedragen maar voorlopig zijn eigen wetten heeft, telt vijf universiteiten in de ranglijst.

Groningen

Om aan te haken bij de opmars van Chinese universiteiten, wil het bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen een campus openen in Yantai. Daar komt veel kritiek op, want hoe zit het met de academische vrijheid in een dictatuur als China? Wat heeft een Nederlandse universiteit daar te zoeken? Ook de Groningse universiteitsraad ligt intussen dwars.

In de concurrerende Shanghai Ranking (voluit de Academic Ranking of World Universities) staan de Chinese universiteiten iets lager. De hoogst genoteerde universiteit komt daar op nummer 48, terwijl de Universiteit Utrecht op 47 staat. Maar ook in die ranglijst klimmen de Chinese universiteiten steeds hoger. Een paar jaar geleden kwamen ze nog niet boven plaats 150 uit.

De THE ranking is opgericht in 2004 en is een van de meest gebruikte internationale ranglijsten voor studenten en overheden.