Apps tegen agressie in het verkeer

Als we ook anders met mede-automobilisten kunnen communiceren dan alleen via knipperlichten, claxon en middelvinger, dan kan dat de agressie op de weg beperken. Dat is de gedachte achter het promotieproject Social Car van de Chinese TU/e-promovendus Chao Wang. Hij ontwikkelde onder meer een app waarmee bestuurders kunnen aangeven of ze met spoed op weg zijn naar het ziekenhuis, in de hoop dat dit leidt tot meer begrip van medeweggebruikers.

Agressie in het verkeer is een bekend probleem. Iedereen die met enige regelmaat in de auto zit, kent fenomenen als bumperkleven, afsnijden en obscene gebaren van automobilisten die vinden dat je te langzaam of te snel rijdt, of anderszins ongewenst rijgedrag vertoont. Of misschien ben je zelf wel iemand die zich in het verkeer niet altijd kan bedwingen.

Die korte lontjes leiden tot onnodige ongelukken. In de Verenigde Staten raken volgens promovendus Chao Wang naar schatting jaarlijks zelfs vijftienhonderd mensen gewond - of erger - als gevolg van agressief rijgedrag.

Al die agressie wordt volgens de onderzoeker van TU/e-faculteit Industrial Design deels veroorzaakt door de beperkte mogelijkheden hebt om vanachter het stuur met elkaar te communiceren. Als je weet waarom iemand zoveel haast heeft - hij is bijvoorbeeld met spoed op weg naar het ziekenhuis -, dan is het veel makkelijker om daar relaxed, of zelfs met medeleven, op te reageren.

Daarom maakte Wang een app, CarNote, waarmee gebruikers het kunnen aangeven als ze haast hebben en waarom. Om misbruik te voorkomen, is het gebruik beperkt tot twee uur per maand. Bij proefpersonen in een rijsimulator zorgde CarNote inderdaad voor minder gevoelens van agressie.

CarNote is slechts een onderdeel van Wangs promotieproject Social Car, waarvoor de promovendus nog drie digitale applicaties bedacht. Allemaal bedoeld om meer verbondenheid te creëren tussen weggebruikers en zo onbegrip weg te nemen, agressie te temperen en autorijden in zijn algemeenheid te veraangenamen.

Met Likes/Dislikes kunnen bestuurders de bekende duim omhoog/omlaag uitdelen aan naburige automobilisten, al naar gelang hun rijgedrag. MusicHound laat zien wanneer in nabije auto’s muziek wordt afgespeeld die aansluit bij je eigen voorkeur. Met een druk op de knop kun je vervolgens die muziek delen. Met iSticker kun je een digitale bumpersticker plakken - van je favoriete voetbalclub, of politieke partij.

Het idee is dat die informatie met een smartphone op een halfdoorlatend ‘heads-up display’ wordt geprojecteerd, zodat de gebruikers hun ogen gewoon op de weg gericht kunnen houden. Voor een praktijktest bouwde Wang een prototype waarbij de smartphone ondertussen met behulp van een opzetstukje voor de camera de weg scant, op zoek naar pictogrammen op auto’s die aangeven of ze PSV-fan zijn, op weg zijn naar het vliegveld en of ze muziek willen delen.

Identificatie

De geprinte pictogrammen zijn nu nog nodig voor identificatie van andere bestuurders, legt Wang desgevraagd uit. “Op dit moment is de GPS van smartphones daarvoor nog niet goed genoeg. Zodra die de positie binnen twee meter kan bepalen, en dat vijf keer per seconde, wordt het wel mogelijk om alleen met smartphones te werken. Een andere optie is om met de camera de nummerborden uit te lezen. Gebruikers hoeven dan alleen maar hun eigen kenteken in te voeren in de app om herkend te worden.”

Het onderzoek van Wang haalde afgelopen weekend de Engelstalige editie van het populair-wetenschappelijke magazine New Scientist, en ook techblog Engadget schreef deze week al over CarNote. Een redacteur van New Scientist zag zijn inzending voor een grote conferentie op het gebied van intelligent user interfaces, later deze maand op Cyprus, zegt Wang. “Vervolgens heeft hij contact met mij opgenomen. Sinds de publicatie krijg ik mailtjes van over de hele wereld. Dat geeft aan dat mensen dit probleem echt serieus nemen en het is fantastisch dat ons onderzoek hiervoor mogelijk oplossingen kan bieden.”