Dames maken opmars bij Thêta

Thêta roeit en Thêta groeit. Steeds meer mensen weten de Eindhovense studentenroeivereniging te vinden en onder hen zijn steeds meer vrouwen. Van de 408 roeiers dit collegejaar zijn er 118 vrouw. En ze zijn goed: de Winterwedstrijden op de Schie bij Delft zijn al gewonnen. Wat maakt dat er zoveel damesroeiers zijn in Eindhoven en hoe zit zo’n wedstrijdroei-jaar eigenlijk in elkaar?

Het is bijzonder dat er bij E.S.R. Thêta zoveel damesroeiers zijn. Wedstrijdcommissaris en Fontysstudent Maud Savelberg is trots dat er dit jaar drie damesboten gevuld worden bij de eerstejaars wedstrijdsectie. “De vrouwen nemen de overhand. Waar we voorheen met moeite één boot konden vullen met dames, hebben we dit jaar een dames acht (EJD8+), een dames vier (EJD4+) én een lichte dames dubbelvier (LDEJ4+). De mannen doen het dit jaar met één acht en één vier, wat redelijk standaard is voor de mannensectie.”

In 2014 legde Thêta de laatste dames acht op het water. Daarna ontbrak het niveau of de interesse voor dit koningsnummer. “Maar ook de dames competitieroeiers zijn nu met veel. We hebben vijf ploegen van ongeveer zeven personen”, zegt Maud.

Er zijn overeenkomsten tussen competitieroeien en wedstrijdroeien, “allebei gezellig en fanatiek”, maar er is ook een verschil: “Competitieroeiers zijn behalve fanatiek in de boot, óók fanatiek in de kroeg”. Eerstejaars wedstrijdroeiers spreken doorgaans onderling af om geen alcohol te drinken. Tenzij ze winnen - dan is het eerste wat ze doen als ze de boot uitstappen, bier drinken. Veel wedstrijdroeiers beginnen als competitieroeier.

Talenten-acht

Wat zijn de redenen voor de opbloei van de damesploegen? Meer vrouwen, sterk motiverende coaches en een goed voorbeeld in de persoon van Lisa Scheenaard, denken de eerstejaars roeisters zelf. Uit dertig dames is afgelopen jaar een ‘talenten-acht’ geselecteerd. Coaches en scouts keken hoe sterk de leden zijn en polsten wie er gemotiveerd genoeg waren om uiteindelijk vier of vijf keer per week te trainen.

“Het is leuk om jezelf steeds sterker te zien worden”, zegt Carijn Mulder (tweedejaars Biomedische Technologie) die in deze acht roeit. “Ook fijn dat de coaches ons heel veel leren en enthousiast aan de kant staan als het goed gaat”, vult bootgenoot Marije Sesink (eerstejaars Sustainable Innovation) aan.

Tegen Lisa Scheenaard kijken de sjaars op. “Ze is ons voorbeeld door haar successen. Ze won de Henley Royal Regatta in Groot- Brittannië en is meegeweest naar de Olympische Spelen in Rio”, zegt Maud. “De nieuwe generatie voelt zich daardoor aangesproken om ook te gaan wedstrijdroeien. En zij waarderen ook de hulp die Lisa biedt. Ze roeit soms mee in de boot en omdat ze dan voelt waar de roeihaal beter kan, leert ze hen veel.”

Wedstrijdroeien kost veel tijd. Trainen, wedstrijden en daarbij moet je ook nog studeren. Diane Nelissen (eerstejaars Bouwkunde en roeiend in de vier) ziet die volle agenda als voordeel. “Ik heb nu wel een supergestructureerd leven.”

Het roeiseizoen begint met de selectieperiode, van september tot december. Daarin zitten wel twee wedstrijden: de Herfstregatta in Eindhoven en de Najaarswedstrijden in Amsterdam. Het weekend voor kerst mag de wedstrijdselectie helemaal los gaan op het ‘intrainingsfeest’, de laatste keer dat er gedronken mag worden. “Dat is te vergelijken met carnaval”, zegt Maartje Hoogeveen (tweedejaars BMT, stuurvrouw geweest, nu in de lichte dubbelvier).

In de winterperiode wordt er voornamelijk getraind, maar zijn er ook de Nederlandse kampioenschappen Indoor Roeien (NKIR) in Amsterdam. Maud: “Dit is puur een krachtmeting tussen alle eerstejaars ploegen van Nederland”. De Eindhovense dames van de acht hebben daar gezamenlijk zestien kilometer gehaald in zevenenhalve minuut.

Geel ondergoed

Eind februari begon het Eerstejaarsklassement. Deze bestaat uit tien wedstrijden, waar per keer maximaal tien punten zijn te winnen. De eerste is in Delft, de laatste in Amsterdam. Dit collegejaar valt die slotwedstrijd ('Op de Slot') helaas in de tentamenweek van de TU/e.

De vierde wedstrijd in dit klassement is de vermaarde Varsity. Carijn waarschuwt even dat de enige voorspelling die hierover opgeschreven mag worden, is dat Thêta die gaat winnen. “We gaan in ieder geval in geel ondergoed naar Houten”, zegt ze uitdagend. De traditie wil dat winnaars zonder kleding te water gaan. Nu de eerste drie wedstrijden geweest zijn, staat de dames acht op een tweede plaats in het klassement.

In dit jaarschema zit voor de eerstejaars geen gaatje voor een trainingskamp in Sevilla, waar iedere februari een trainingskamp gehouden wordt. Afgelopen keer waren er ongeveer honderddertig Nederlandse roeiers, onder wie vijftien Thêtanen, die daar tien dagen trainden. Doordat de focus alleen op roeien ligt, kunnen hier grote stappen worden gezet. Volgend jaar proberen Carijn, Marije, Diane, Maartje en Maud er zeker bij te zijn.