Politie oefent op TU/e-campus en bij Bunker

De Bunker en TU/e-gebouw Athene (achter Helix en TNO) vormen drie dagen het toneel voor oefeningen door de politie. Bij de oefensessies is een vijftigtal mensen betrokken van onder andere de mobiele eenheid (ME); ook worden politiehonden ingezet. Behalve op en rond de campus wordt op 16, 21 en 22 maart ook getraind bij het NS-station en het Philips Stadion.

Op donderdag 16, dinsdag 21 en woensdag 22 maart zijn in Eindhoven drie ploegen, met vertegenwoordigers vanuit verschillende politieafdelingen, in touw. Het gaat per dag om één peloton van de ME, dat wordt ondersteund door mensen van de aanhoudingseenheid (AE), het team surveillancehonden (TSH) en de verkenningseenheid (VE). Gedurende de dag rouleren de groepen tussen de locaties.

De precieze inhoud van de oefeningen blijft van tevoren geheim. Hay Becks van de TU/e-afdeling Safety & Security wil wel kwijt dat het bij de Bunker en in Athene om een training rond ‘amokprocedures’ gaat. Op een van de locaties wordt (met losse flodders) geschoten en is sprake van ‘slachtoffers’.

Uitgangspunt is dat de oefensessies geen overlast opleveren voor studenten en medewerkers van de universiteit, maar Becks sluit niet uit dat TU/e’ers desondanks wél iets van de activiteiten merken en deze “anders zou kunnen interpreteren”. Volgens hem worden op genoemde locaties onder meer borden geplaatst om duidelijk te maken dat er oefeningen gaande zijn.

Het is niet voor het eerst dat de TU/e figureert in een oefening van de mobiele eenheid. In maart 2008 vormde onder meer de toenmalige W-hal (nu MetaForum) twee dagen het toneel voor een oefening met grote groepen zogenaamde voetbalvandalen.

Ook herinnert Becks zich een eerdere “spectaculaire” oefening op de werf aan de oostkant van het terrein, waarvoor niet alleen een waterkanonwagen, paarden en honden werden ingezet, maar ook zo’n honderdvijftig gretig figurerende studenten. “Met pallets, aardappelen en blokken mochten ze toen de ME te lijf gaan”, blikt de teamleider terug. Vooral de politiepaarden maakten volgens hem indruk. “Zo’n twee meter hoge ros gaat écht niet opzij. Als die een keer met zijn kont schuift, vlieg je gewoon aan de kant.”

Al twijfelt Becks er, na de eerdere oefeningen op de campus, niet aan dat studenten gráág weer van de partij zouden zijn; voor de komende oefeningen is niet om hun inzet gevraagd. Wel is een aantal gediplomeerde Lotusslachtoffers betrokken en worden via een beveiligingsbedrijf zo’n twintig portiers (“van die potige gasten”) ingezet, aldus Becks.

Zijn eigen afdeling Safety & Security is inhoudelijk niet bij de oefeningen betrokken. “We zouden er ongetwijfeld een hoop van kunnen leren en hebben er dan ook wel over nagedacht, maar het vraagt veel van onze capaciteit. We moeten keuzes maken.”