VIP-alumni op kroegentocht met studenten

Een 'nostalgia tour' voor TU/e-alumni vindt niet plaats op de campus, maar in de stad. De alumnisociëteit Mens Agitat Molem hield dinsdag een walking dinner waarbij de nieuwe onderkomens van de studentengezelligheidsverenigingen werden bezocht. Studenten en alumni aten en dronken samen, stelden elkaar vragen en hadden natuurlijk sterke verhalen. “De piano ging dóór de trap.”

Demos serveert de VIP-alumni in haar sociëteit een bietencarpaccio én een aantal stellingen waarover gediscussieerd mag worden. In De Kiet van het Eindhovens Studenten Corps wordt de pasta pesto opgediend met anekdotes uit vroeger tijden. Het toetje (koffie met zoetigheid) nuttigen de twintig alumni en evenzovele studentbestuurders in Café Barneys, dichtbij het toekomstige onderkomen van SSRE. Daar vindt ook de pubquiz plaats die ons leert dat een student Electrical Engineering een ‘vonkentrekker’ wordt genoemd, dat negen procent van de TU/e-studenten lid is van een studentengezelligheidsvereniging en dat er inmiddels 2.250 namen van alumni op de loopbrug tussen Matrix en MetaForum zijn geschreven.

Het doel van de avond is herinneringen ophalen en verschillen tussen ‘toen’ en nu te ontdekken. Studenten en alumni zijn in elkaar geïnteresseerd. Dat merk je aan gesprekken aan tafel en tijdens de wandelingen, maar ook aan plenaire vragen als “Zijn er nog ontgroeningen of bestaat dat niet meer?” en “Is de niet-sportcultuur van deze tijd of is het altijd zo geweest dat studenten niet bekend staan als de meest atletische personen?” Ook wil 't E.S.C weten hoe de alumni vroeger in contact kwamen met het bedrijfsleven. Jan Mengelers, nu collegevoorzitter, vertelt dat hij als student drie maanden stage liep in Frankrijk en afstudeerde bij TNO. Een andere alumnus heeft goede herinneringen aan de Bedrijfskundewinkel, en komt er vanavond achter dat die niet meer bestaat.

Sterke verhalen komen los bij de vraag “Wat is de borrel die u zich het best kunt herinneren?” “Toen de soos van ESC nog aan de Parklaan zat, en er Tachos-borrels gehouden werden [Tachos is een voormalige roeivereniging die met Telamon fuseerde tot Thêta-red], veegden we af en toe de soos ‘schoon’ door in drie tellen alle niet-Tachosmannen te verwijderen”, vertelt een alumnus over 1963. Een ander herinnert zich dat er in de Parklaan ooit een piano naar boven moest, maar dat die de bocht van de trap niet aankon en in plaats van naar boven dwars dóór de trap ín de kelder terecht kwam.

Vergeet de bunker niet

Hoewel er in het begin van de avond nog geapplaudisseerd werd toen iemand zei dat het goed is dat studenten terug zijn in de stad en niet meer weggestopt in een betonnen bunker, wordt er later hard gelachen als een oud ESC-lid vertelt hoe een oranje Renault 4 op Koninginnenacht van 1985 over de balustrade in de Bunker moest. En ging.

Een paar keer kunnen de sprekers het niet laten om alumni te herinneren aan de nieuwe manieren van financiering van de TU/e. Collegevoorzitter Jan Mengelers vertelt in zijn welkomstwoord dat het Universiteitsfonds Eindhoven een nieuw statuut krijgt om “deze schatrijke alumni mogelijk te maken geld te storten in de vierde geldstroom die bestaat uit fundraising”. En in het nieuwe, nog lege, pand van SSRE vertelt commissaris huisvesting Valery Visser dat de vereniging “de laatste puntjes op de i zet bij het financiële plaatje. Dat bevat ook een crowdfunding proces, dus als jullie nog willen bijdragen…?”