Eindhoven kroont nieuwe braskoning en -koningin

Zestien mannen en acht vrouwen gingen woensdagavond de strijd aan tijdens het Tweede Eindhovensche Brasgala van Simon Stevin. In een vrolijk-agressieve ambiance wisten Mirthe Mampaey (aankomend bestuurslid van de organiserende studievereniging) en Martijn Adriaans (Van der Waals) zich tot de nieuwe braskoningin en -koning van Eindhoven te sjorren.

Sietse Wolberink, aftredend braskoning, slaat het geheel vanaf de onderste treden van de MetaForum-trap tevreden gade. Onder andere een toch-wat-hardnekkiger-dan-gedacht beenblessure (hij schuift zijn zwart-roze gestreepte sok naar beneden om het litteken te laten zien) weerhield hem ervan om vanavond zijn titel te verdedigen. Bovendien maakt hij de ring naar eigen zeggen graag vrij voor vers bloed, voor nieuwe kanshebbers op de kampioensgordels die vanavond te winnen zijn.

Lees verder onder de video.

Wolberink ziet dit keer als jurylid onder meer streng toe op naleving van de etiquette; zo zitten hij en zijn collega’s er via de microfoon bovenop wanneer een van de vrouwelijke deelnemers zonder choker (of desnoods een geleende stropdas) dreigt te gaan brassen.

Optimaal objectief blijkt het nieuwbakken jurylid trouwens niet; hij steekt zijn hoop op een eindstrijd tussen de afgevaardigden van roeivereniging Thêta en dispuut HenK (twee van zijn 'eigen' clubs) niet onder stoelen of banken. Ze hebben het ín zich, verzekert de TU/e-student, die de nieuwkomers met plezier wat fijne kneepjes van het brassersvak heeft bijgebracht.

Geen ervaring

Hij komt echter bedrogen uit. De herenfinale brengt Martijn Adriaans (studievereniging Van der Waals) in de dampende markthal tegenover een onverwachte opponent: Erwin Oosterbosch van technisch detacheringsbureau Xelvin, tevens sponsor van het evenement. Oosterbosch had eerder op de avond al laten zien dat een totaal gebrek aan braservaring geenszins een belemmering hoeft te zijn om in de ring te stappen. “Maar ik had niet verwacht dat het er zó heftig aan toe zou gaan.”

In de finale legt Oosterbosch het echter alsnog af tegen natuurkundestudent Adriaans die, aangemoedigd door zijn campusgenoten, twee van de drie brasrondes naar zich toe weet te trekken. Maar hij heeft zich naar eigen zeggen schrap gezet tot het bittere eind - dit ondanks de door bier inmiddels spekgladde vloer en de hoorbare afkeuring van het studentikoze publiek. Lachend: “Ik was natuurlijk de underdog; het zou een schande zijn als de sponsor zou winnen. De presentator (PowNed-verslaggever Mark Baanders, red.) vroeg zelfs of ik me een beetje wilde inhouden, maar dat maakte mij alleen maar fanatieker.”

Hij en zijn werkgever blijken echter sportieve verliezers. Op de vijfhonderd euro éxtra sponsorgeld voor de volgende editie, door Oosterbosch toegezegd als hij de finale zou halen, kan Simon Stevin volgens hem sowieso rekenen. “We zeggen wat we doen en we doen wat we zeggen.”

Helemaal kapot

De bonusbras tussen de kersverse koning en koningin van de avond blijft overigens onbeslist. Mirthe Mampaey (‘Aankomend 62’ van Simon Stevin) werkt Martijn Adriaans na een kleine minuut duwen en trekken tegen de grond, maar de jury is er niet van overtuigd dat laatstgenoemde ook daadwerkelijk op zijn rug gelegen heeft.

Een vervolg op deze strijd der titanen komt er echter niet; Mampaey schudt met haar hoofd en gooit de spreekwoordelijke handdoek in de ring. De koek was op, vertelt ook 'Simon'-voorzitter Sem James desgevraagd. “Ze had de hele avond al gebrast en was helemaal kapot. Maar vijf minuten daarna was het alweer oké."

Kijk voor meer video's van enkele braspartijen op onze Facebookpagina.