De picknickpiramide. Foto | Bart Brouwers

Het mysterie van de picknickpiramide

'Studenten Bouwkunde, je kunt ze ook geen nachtje alleen laten', twitterde journalist Bart Brouwers dinsdagochtend. Bijgevoegd een zonnige foto van een vierlaags piramide van de bekende kanariegele TU/e-picknicktafels. 'Wíe?' en vooral: 'Hóe dan?' vroeg menigeen zich af. De initiatiefnemers weten het, maar een mysterie blijft: wíe bouwde, "met gevaar voor eigen leven", nachtelijk die bovenste laag?

Ze hebben er twee dagen flinke lol om gehad, bekent Automotive-student Tim Gerth. Samen met drie studiegenoten liep hij maandagavond laat van de 'markthal' richting Flux, om na het feestje ter ere van de opening van het academisch jaar hun lockers daar leeg te ruimen. Op het Flux-veld stonden twee picknicktafels pal naast elkaar "en toen zei iemand: 'We kunnen er wel eentje bovenóp zetten'. Daarna keken we om ons heen en dachten we: 'Er kan best nóg een laag bovenop'".

Hooguit een paar minuten zijn de (werktuig)bouwers volgens Gerth in de weer geweest met de toch knap zware meubelstukken - al was de derde laag een flinke klus. Tevreden taaiden de vier in het donker af, al kriebelde het nog wel: "Er stonden nog vier of vijf tafels, genoeg om nog een laag te bouwen. Maar voor die derde laag moesten we al zó boven onze macht tillen en een van ons was al slechts met moeite naar beneden gekomen. We hadden ook allemaal behoorlijk wat bier op, dus we vonden: 'Onbegonnen werk. Straks breekt iemand zijn nek nog'".

De verbazing was dan ook groot toen de studenten de volgende dag terug op de campus kwamen en anderen hun piramide nachtelijk bleken te hebben uitgebouwd. Gerth steekt zijn bewondering voor de mysterieuze 'afbouwers' niet onder stoelen of banken: "Ze moeten die vierde laag er bijna met gevaar voor eigen leven bovenop hebben gezet. Ik ben heel benieuwd wie dat hebben gedaan".

Woensdag is de piramide uiteindelijk weer afgebroken, vertelt Gerth. "We waren al benieuwd hoe ze die toren in godsnaam weer uit elkaar zouden krijgen. Dan moet je achteruit gaan lopen of zo; dat ga je met de hand niet meer doen". Hij kwam 's ochtends de campus op fietsen toen een heftruck de tafels weer over het Flux-veld aan het verdelen was.

De bachelorstudent blikt terug op een leuk nachtelijk project. Enige aarzeling om zichzelf bekend te maken, had hij wel. "De laatste tafel die wij erbovenop hebben gezet, hebben we echt moeten schuiven. Ik weet niet of we daardoor iets beschadigd hebben; dat was in elk geval niet onze bedoeling."