Oefening in samenwerken met collega-hulpdiensten

Misschien valt het je vandaag op dat er meer auto’s van de brandweer, ambulancedienst, gemeente en politie over de campus heen en weer rijden dan normaal. Dat komt doordat deze week de veiligheidsorganisatie van de TU/e en de externe hulpdiensten met elkaar oefenen om de onderlinge samenwerking te testen. “Wat betekent in godsnaam grip twee?”

De Officieren van Dienst van politie, brandweer en ambulance van Veilgheidsregio Brabant-Zuidoost en de afdeling TU/e Safety & Security zullen vandaag, woensdag en donderdag met elkaar oefeningen uitvoeren waarbij specifiek gelet wordt op onderlinge samenwerking en communicatie. De ploegleiders van de TU/e-bedrijfshulpverlening (BHV) nemen ook deel.

Voor Flux overleggen dinsdagmiddag een stuk of twintig hulpverleners. Ze kregen zonet te horen dat in het voormalig TNO-gebouw een incident met explosie en brand plaatsvond. Hoe gaan ze dat aanpakken? BHV-ploegleider van de TU/e Peter van Mourik heeft het zwaar wanneer hij enerzijds zijn eigen mannen wil aansturen en anderzijds bij het overleg met de externe hulpverleners moet zijn.

Andere taal

Bij het nabespreken zegt hij dat hij het vervelend vond dat hij het gevoel had te weinig informatie te hebben. “Terwijl ik stond te overleggen kon ik niet met mijn eigen mensen in contact zijn. En ook de termen die zij gebruiken ken ik niet allemaal. Grip twee? Geen idee wat dat betekent.”

Voor Peter Bloemers, hoofd TU/e Safety & Security, is zo’n concreet voorbeeld heel waardevol. “Soms spreken de verschillende hulpverleners verschillende talen. Ambulancemedewerkers en politie noemen slachtoffers bijvoorbeeld T1 of T4, waartussen zoveel verschil zit of je lichtgewond bent of dood. Met die termen zijn wij  TU/e-medewerkers niet bekend. En de externe hulpverleners hebben vaak moeite met weten wáár ze moeten zijn. TNO-gebouw? Waar is dat dan en hoe kom je daar?”

Gemeenterol

Marla Ringburg van Bevolkingszorg van de gemeente is bij deze oefeningen als waarnemer. Ze hoopt dat deelnemers zich bewust worden van de impact van veel internationale studenten en medewerkers op de campus. “Zodra er andere nationaliteiten betrokken zijn, wordt het ingewikkeld. Slachtoffers zijn dan letterlijk ontheemd en kunnen niet voor opvang naar een familielid of zo.”

En er zijn nog veel meer interessante aspecten aan een incident op de campus van een technische universiteit. “Wanneer er in een gebouw geblust wordt en er komen chemicaliën in het bluswater dat in het riool komt, heeft de gemeente er een probleem bij.”

De hulp van de gemeente is aanvullend op wat de TU/e zelf kan. “Het zou vreemd zijn wanneer de gemeente een sporthal gaat inrichten voor slachtoffers terwijl wij hier het Studentensportcentrum hebben”, zegt Bloemers.

Deze serie oefeningen met als thema ‘overleg’ wordt voor het eerst gehouden. Er zijn deze week ruim 120 mensen betrokken, iedereen oefent één dag. In oktober gaan weer zoveel (andere) hulpverleners over een periode van drie dagen aan de slag met de bedachte scenario’s.