Michiel Beijen.

“Promoveren doe je maar één keer, dan moet je ook uitpakken”

Het leven is een feest, je moet alleen wel zelf de slingers ophangen. Helemáál als er zoiets bijzonders plaatsvindt als je eigen promotie, dacht Michiel Beijen. De TU/e-promovendus laat donderdag 5 april een feesttent van twaalf bij vijftien meter neerzetten op het KOE-veld, waar hij zo’n honderdvijftig man (genodigden only) op de borrel verwacht na afloop van zijn verdediging.

“Het is eens wat anders dan de meeste andere PhD-feestjes”, reageert Beijen opgewekt wanneer Cursor naar zijn plannen informeert. De onderzoeker verdedigt komende donderdag zijn proefschrift (over actieve trillingsisolatie, een techniek die het mogelijk moet maken om nog meer functionele componenten op een enkele computerchip te plaatsen). Beijen deed zijn onderzoek binnen de groep Control Systems Technology van hoogleraar Maarten Steinbuch (faculteit Werktuigbouwkunde).

Het eerste prille idee voor een tentreceptie werd een paar jaar terug geboren na een weekendje weg met collega’s, inclusief bezoek aan een groot tentfeest in de avond. “Iedereen vond dat helemaal geweldig.” Het leek Beijen ‘wel gaaf’ om iets vergelijkbaars na afloop van zijn promotieplechtigheid te doen.

“Ik kom wel vaker op dat soort recepties en dat zijn altijd best gezellige feestjes hoor - maar toch wel behoorlijk netjes en officieel. Bovendien gaan mensen vaak langzaam al naar huis zodra het officiële gedeelte is afgelopen - terwijl wat mij betreft het feest dán juist kan beginnen. Promoveren doe je maar één keer, dan moet je ook uitpakken.”

De kosten voor de beoogde receptie (overigens standaard voor rekening van de promovendus) bleken te overzien; ook zijn begeleiders en het Evenemententeam van de TU/e (dat alle activiteiten op het buitenterrein coördineert) waren betrekkelijk vlot aan boord. “Er moest wel even worden overlegd, ze hadden dit nog niet eerder meegemaakt. Maar eigenlijk ging dat allemaal vrij soepel.”

Op de gang gaan geruchten over collega’s die een artiest aan het regelen zouden zijn

Michiel Beijen
Promovendus Werktuigbouwkunde

En zodoende wordt er op donderdag 5 april een grote tent op het KOE-veld gezet, waar Beijen zo’n honderdvijftig genodigden verwacht. Muziek zal er ook zijn, al is het nog even afwachten wat het precieze programma gaat zijn. Een oud-student die werkt als DJ neemt sowieso een flink stuk van de muzikale omlijsting voor zijn rekening, “daarnaast gaan er geruchten hier op de gang over collega’s die een artiest voor livemuziek aan het regelen zouden zijn”, aldus Beijen lachend.

Voor Karine van den Wildenberg, vanuit de afdeling Conferences betrokken bij het Evenemententeam, is het de eerste keer dat ze een dergelijk verzoek op haar bord kreeg. “We zien dit als een pilot en gaan zien hoe het uitpakt en bevalt. We staan in elk geval zeker open voor dit soort ideeën.”