YAN van start: de volgende stap na je afstuderen

Net afgestudeerden betrokken houden bij de TU/e is een van de doelstellingen van het nieuwe Young Alumni Network. De aftrap voor het faculteitsoverschrijdende netwerk van jong afgestudeerden vond op 22 februari plaats met een lezing van filosoof en informaticus Bas Haring. “Perfectionisme kan een wetenschapper in de weg zitten.”

YAN, zoals de community afgekort wordt genoemd, wil jonge alumni (tot tien jaar na afstuderen) ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling. Loek Overes, zelf een jonge alumnus bij Built Environment, is een van de bestuursleden van YAN. “Met YAN bieden we een platform voor jonge alumni om zichzelf te blijven ontwikkelen, professional skills te verbeteren en een netwerk op te bouwen”, zo legt Overes uit. “We zijn niet gebonden aan een faculteit en brengen zo studenten van verschillende disciplines samen om elkaar te inspireren en hun horizon te verbreden met onderwerpen die voor iedereen relevant zijn.”

Volgens het bestuurslid sluit YAN zo ook perfect aan bij het onderwijs dat tegenwoordig aan de TU/e wordt gegeven, waarin steeds meer plaats is voor multidisciplinaire samenwerking en gedeelde vakken. Ook mede-bestuurslid Stijn Dierikx, afgestudeerd werktuigbouwkundige, vindt dat YAN voorziet in een behoefte van de universiteit en haar alumni. “Tot nu toe was er nog geen netwerk zoals dit: de volgende stap na je afstuderen. Persoonlijk merk ik dat ik altijd extra inspiratie kan gebruiken."

Gastspreker Bas Haring trapte in de Blauwe Zaal voor bijna honderd personen de activiteiten van het YAN af met als thema ‘Engineer in society’. Volgens de wetenschapsfilosoof zijn engineers “nieuwsgierig, gefocust, optimistisch, pragmatisch en staan ze op gelijke voet met de wereld”. Met dat laatste bedoelt Haring dat wetenschappers nergens bang voor zijn en altijd op onderzoek uit gaan om erachter te komen hoe iets werkt.

Haring stelt die nieuwsgierigheid zeer op prijs, maar waarschuwt ook voor de valkuilen. Zo betoogt hij dat resultaatgerichtheid vaak de boventoon voert en perfectionisme de wetenschapper in de weg kan zitten. Van hem hoef je niet zoveel mogelijk samen te werken. “Soms is het gewoon goed voor een wetenschapper om iets in zijn eentje uit te zoeken”, zegt Haring, die zelf een “ongelooflijke hekel” heeft aan brainstorms. “Ook is het helemaal niet slecht om elke zes maanden eens een bezem door je connecties heen te halen.”

Hoe doen anderen dat?

Alumna Electrical Engineering Bianca Slaats is ingegaan op de uitnodiging van YAN om weer eens op bezoek te komen bij haar alma mater. Op haar 24ste studeerde ze af en inmiddels werkt ze drie jaar bij printergigant Océ in Venlo. “Ik heb wel eerder mailtjes ontvangen over alumni-bijeenkomsten, maar nu ik werk, heb ik niet altijd de tijd om die te bezoeken. Dit keer kwam het goed uit en ook de spreker trok mij. Voor mij is dat wel een voorwaarde om langs te komen. Hoewel ik er ook wel ben om een netwerk op te bouwen, was alleen een borrel wat minder interessant geweest”, geeft Slaats toe.

Slaats heeft nog wel wat suggesties voor toekomstige bijeenkomsten. “Ik zou graag met ervaren mensen willen spreken die veel carrièrekeuzes hebben gemaakt. Het is, zeker als jonge professional, moeilijk om je carrièrepad uit te stippelen en keuzes te maken. Ik zou het heel interessant vinden om eens van anderen te horenhoe je daarmee omgaat.”

Verhalen van jonge ondernemers

Merlijn Chardon, afgestudeerd in de richting Sustainable Energy Technology, startte na zijn studie zijn eigen onderneming en is blij met de bijeenkomsten van YAN. “Ik was al eens eerder naar alumni-bijeenkomsten geweest, maar daar is het aantal generatiegenoten vaak op de vingers van een hand te tellen. Daarbij was dit een goede lezing en het is ook leuk om met de mensen hier te praten en beetje te netwerken”, vertelt Chardon tijdens de borrel. “Mij lijkt het ook interessant om de verhalen van jonge ondernemers te horen en hoe zij zijn omgegaan met de processen binnen hun bedrijf. Ik wil graag horen hoe technische startups stappen maken.”