Meerkamp hoogtepunt jubileum pv

Om haar zestigste verjaardag te vieren organiseert personeelsvereniging Colleagues United voor alle TU/e-medewerkers een receptie (afgelopen april), een festival (op 9 september) en een sportdag gevolgd door een barbecue en feest met livemuziek. Dat laatstgenoemde evenement werd afgelopen donderdag gehouden. Videoreporter Collin Wagenmakers maakte een beeldverslag en Cursor dook dieper in het fenomeen personeelsvereniging.

De meerkamp was weer een groot succes, maar wat zijn eigenlijk de beweegredenen van medewerkers om wel of niet lid te worden van de personeelsvereniging (pv)? En hoe zit het bij andere universiteiten? Is een personeelsvereniging nog wel van deze tijd?

Oubollig

Aerent van Goor (29) werkt bij DFEZ, maar is sinds een half jaar gedetacheerd bij ESA. Hij is geen lid van de personeelsvereniging, maar deed wel mee aan de meerkamp. “Je hoeft geen lid te zijn om mee te doen en ik vind een personeelsvereniging eigenlijk een beetje oubollig. Bij de introductiedag een jaar geleden heb ik er iets van gezien. De rondleiding ging langs het PVOC. Ik vind het niet meer van deze tijd. Ik hoor wel van collega’s dat ze lid zijn voor de kortingen, maar kortingen verkrijg ik wel op een andere manier.”

Over de sportdag is Van Goor wél heel enthousiast. Het is de tweede maal dat hij meedeed. “Ons team heette ESA All round, we zijn ergens onderaan geëindigd, maar dat maakt me niet uit. Ik vond het heel leuk om directe collega’s op een andere manier mee te maken en beter te leren kennen. En ik was heel goed in touwtrekken.”

Wel lid is Richard Foolen, die bij de financiële administratie werkt aan de faculteit Werktuigbouwkunde. “Ongeveer tien jaar geleden werd ik lid om korting te krijgen voor een autoverzekering. Dat ging helaas niet door omdat ik de verkeerde auto bleek te hebben”, lacht hij. “Maar kort daarop kreeg ik kinderen en hebben we als gezin gebruik gemaakt van personeelsverenigingsactiviteiten, zoals Sinterklaas en andere voorstellingen. Ik ben te lui geweest om me weer af te melden, maar je mag ook zeggen dat ik uit solidariteit lid ben gebleven.” Met hem zijn zijn vrouw en kinderen lid gebleven. Iedere partner en elk kind jonger dan achttien jaar is automatisch ook lid van de pv.

Gefeliciteerd

Collegelid Jo van Ham vindt het belangrijk dat de TU/e een pv heeft. “Ik feliciteer Colleagues United dan ook van harte met hun zestigjarig bestaan en wens ze een mooie toekomst. Voor het CvB is het belangrijk dat iedereen, van medewerkers en oud-medewerkers tot studenten en alumni, zich verbonden voelt met de community van onze universiteit. Hoe die verbondenheid zich uit, is voor iedereen verschillend, passend bij de diversiteit van onze community. Colleagues United speelt daarin een eigen rol. De vereniging organiseert activiteiten voor leden en voor niet-leden. Ik vind het mooi om te zien als het dan lukt om ook heel veel niet-leden op de been te krijgen voor de sportdag/meerkamp en het Kerstwintercircus. Onze sportdag was ook dit jaar weer een groot succes en de voorstelling van het Kerstwintercircus was ook in 2017 weer heel snel helemaal uitverkocht.”

Gelukkig bestuur

Voorzitter Ad van Rooij is tevreden over zijn club. ”De sfeer is goed en ik vind het een gezellig bestuur. Veel lol. We hebben een gezond drukke agenda en zijn volop bezig met de activiteiten van het jubileumjaar. Vrijwilligers helpen graag en zien de gezelligheid ook. Al met al zijn wij een gelukkig bestuur.” Wel heeft de voorzitter zorgen om de ruimte die de vereniging toebedeeld wordt. “Het is zonde dat we afscheid moeten nemen van onze stamkroeg, het PVOC nabij het Paviljoen. Deze ontmoetingsplek zullen we gaan missen.”

Afname

De pv ziet de laatste jaren een afname in deelnemers aan activiteiten. Van Rooij: “Mensen hebben toch hun eigen leven. Wat je nu meer ziet, is dat leden meedoen aan acties en zelf op pad gaan. Wat blijft, zijn onze activiteiten voor het College van Bestuur. Zo is de meerkamp voor medewerkers de afgelopen tien jaar gegroeid van 22 deelnemende teams naar 51 teams. De sinterklaasviering wordt altijd goed bezocht. Onze gepensioneerde medewerkers komen ook nog graag naar de TU/e om deel te nemen aan een reis of een diner.”

Als paradepaardjes van de pv noemt hij de vele kortingen voor leden. “Bij het Parktheater, Muziekgebouw Frits Philips, de Efteling, Toverland, Pathé en enkele collectieve kortingen bij verzekeringsmaatschappijen.” De pv kent zes secties: zangkoor, tennis, jeu de boules, bridge, bijenhouden en badminton.

Weinig buitenlanders

De internationalisering die aan de TU/e plaatsvindt, wordt niet teruggezien in het ledenbestand van de pv. “Dit loopt niet volgens plan”, zegt de voorzitter. “De taal is hier zeker een barrière in. Inmiddels is David Parkinson, medewerker Security, lid van het bestuur geworden. David is een Engelsman, waardoor we hopen de taalbarrière te doorbreken.”

Zelf doen

Bij andere universiteiten voorziet de pv ook vooral in activiteiten en kortingen. Gevraagd naar het belang van de vereniging voor hun medewerkers slaat Hedwig Roeling (PV Radboud Nijmegen) de spijker op z’n kop: “Doordat medewerkers minder gebonden zijn aan een fysieke werkplek, is de binding met collega's, de campus en de personeelsvereniging ook veranderd. Daarnaast is het in vergelijking met vroeger veel gemakkelijker om zelf iets te organiseren. Als personeelsvereniging moet je meer de kant op van een netwerkorganisatie.”