Staking streekvervoer geen excuus voor tentamenverzuim

Studenten van de TU/e zijn begin volgende week zelf verantwoordelijk voor hun tijdig aanwezig zijn bij tentamens. De staking van het streekvervoer die dreigt voor maandag 25 tot en met woensdag 27 juni, valt samen met het begin van de tentamenperiode, maar kan niet worden aangedragen als excuus voor verzuim. Op de schermen op de campus en via MyTimetable en Canvas zullen studenten nog gewaarschuwd worden. UPDATE: Maandag en dinsdag, 25 en 26 juni, wordt er niet gestaakt.

UPDATE: Komende woensdag 27 juni gaat de staking in het streekvervoer toch van start, want de bonden zijn er de afgelopen dagen niet uit gekomen met de werkgevers. Zoals het zich nu laat aanzien zal de staking zeker tot en met vrijdag 29 juni duren.

Studenten die begin volgende week tentamens hebben en zijn aangewezen op het streekvervoer, moeten er serieus rekening mee houden dat de bussen en een deel van de regionale treinen niet rijden in verband met een staking. Op dit moment is het vrijwel zeker dat de staking doorgaat, maar is het nog niet helemaal duidelijk of die drie dagen gaat duren of voor onbepaalde tijd gaat zijn.

Voor studenten die vanaf maandag aan de slag gaan met hun tentamens, is de staking niet te gebruiken als excuus voor het verzuim van een tentamen. Volgens Jessica van de Ven, werkzaam bij ESA (Education and Student Affairs), moeten studenten zelf regelingen treffen om op tijd aanwezig te zijn. “Dat kan door je te laten brengen door ouders, of om daar met een groep iets over af te spreken. Maar je kunt ook op zondag al naar Eindhoven komen en bij vrienden iets proberen te regelen voor overnachting.”

Marcel Visschers, beleidsmedewerker bij ESA, laat weten dat studenten die vanwege aantoonbare problemen met het openbaar vervoer desondanks te laat zijn voor een tentamen, doorgaans door de examencommissie worden verwezen naar de eerstvolgende herkansingmogelijkheid. Visschers: "Als die herkansing niet behaald wordt, kan de examencommissie de hardheidsclausule toepassen en een extra kans bieden, of de student toestaan het tentamen in het volgende studiejaar af te leggen."

Op dit moment is ESA bezig met het opstellen van een mededeling die morgenvroeg te zien zal zijn op de schermen op de campus. Ook op MyTimetable en Canvas komt die mededeling te staan. Van de Ven: “Ook via diverse social media kanalen zal er nog aandacht op gevestigd worden, maar zoals gezegd: iedereen is uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor zijn of haar aanwezigheid op maandagochtend."