Rechtswinkel heeft ruimte om meer studenten te helpen

Zou je wel een appeltje willen schillen met je huisbaas? Maar wil je daar wel juridisch advies bij? Dan kun je terecht bij de Rechtswinkel, die op een steenworp afstand van de campus is gevestigd. Rechtenstudenten ontrafelen je problemen en geven gratis advies hoe je deze kunt tackelen. Ook bij dreiging tot uithuiszetting en ingewikkelde arbeidscontracten.

Beneden in een wijkgebouw in Woensel wachten enkele mensen die voor juridisch advies komen, boven wacht een team rechtenstudenten die hun hulp willen bieden. De studenten werken hier vrijwillig één avond in de week en zien die taak als een soort stage.

“Je kunt je rechtenstudie afronden zonder ook maar één keer praktijkervaring te hebben opgedaan”, zegt Bo Diepstraten, laatstejaars rechtenstudent aan Tilburg University. Martine Boonstra, daar net afgestudeerd, vult aan: “Op de uni leer je theorie, hier ga je praktisch aan de slag met huis-tuin-en-keukenzaken. Je leert omgaan met cliënten, een probleem helder krijgen, adviezen schrijven en veel meer.”

Uithuiszetting

Problemen waar studenten mee komen, gaan vaak over huurproblemen of dingen die fout gaan bij consumentenkoop. “Elke week komen hier wel studenten. Dan gaat het over bemiddelingskosten die een makelaar vraagt (mag niet), wie opdraait voor reparatiekosten in een huurpand, teruggave van borg, noem maar op”, zegt Frank Rutgers. Hij werkt sinds kort bij een advocatenbureau en is bestuurslid van stichting Rechtswinkel Eindhoven. Zelf maakte hij als student mee dat woonbedrijf Trudo dreigde zijn woonruimte uit de huur te halen. “Zoiets gebeurt wel vaker. Wij helpen met een juridische brief naar een grote organisatie en kunnen uitzoeken wat er gebeurt als je weigert je kamer te verlaten.”

Twee keer in de week is er in de avonduren open spreekuur. Dat is laagdrempelig; niemand hoeft een afspraak te maken en er zijn altijd twee studenten aanwezig die problemen aanhoren en rechten en plichten uitleggen. Binnen tien dagen geven zij schriftelijk advies aan de hulpvrager. Nooit gaat het iets kosten, ook niet als er bij externe ‘hulplijntjes’ om feedback is gevraagd.

Rutgers vertelt dat de naamsbekendheid van Rechtswinkel Eindhoven, die nu tien jaar bestaat, wel wat groter mag. “Wij hebben op dit moment meer hulpverleners dan hulpvragers en kunnen veel betekenen voor studenten en internationals.” Diepstraten heeft pas nog een Italiaan geholpen met een huurcontract. “Huurrecht en huurtoeslag zijn helemaal gericht op de Nederlandse wet en de bijbehorende websites zijn niet in het Engels.”

Ongewenst zwangere vriendin

Minder alledaags was het toen een jongeman kwam met een probleem rond een zwangerschap. “Hij had een half jaar verkering en na onveilige seks was zijn vriendin in verwachting geraakt. Zijn eerste vraag was: ‘Kan ik voorkomen dat dit kind komt?’. Het antwoord was simpel: ‘Nee’. Maar op zijn tweede vraag konden we uitgebreider advies geven”, zegt Boonstra. “’Kan ik niks te maken hebben met dit kind?’ Nou, hij zal altijd de biologische vader blijven, maar hij kan afzien van erkennen. Wij hebben zijn rechten en plichten genoemd, bijvoorbeeld over alimentatie.”

Een zaak die Diepstraten zich goed herinnert, is die van een buitenlandse studente die met Kerst terug was naar haar ouders in haar geboorteland. Ze wilde voedingssupplementen waarin paddenstoelen waren verwerkt, mee naar Nederland nemen. Die werden door de douane in beslag genomen. “Ze wilde weten of ze onder een boete uit kon komen en of ze een strafblad zou krijgen. Wij doen trouwens geen strafrechtelijke zaken.” De vrijwilligers kunnen studenten wel helpen bij zaken over sociale zekerheid, arbeidsrecht en problemen met de overheid of mede-burgers.

Spreekuur: iedere dinsdag en donderdag van 19.30-21.00 uur. Kijk voor openingsdata in de zomervakantie wel eerst op de site van de Rechtswinkel, want in de maanden juli en augustus is men nagenoeg gesloten.
Adres: Nieuwe Fellenoord 7, Eindhoven