Eindhoven opnieuw beste TU in Keuzegids

De Keuzegids Universiteiten heeft de TU/e voor het derde jaar op rij uitgeroepen tot beste technische universiteit van Nederland. De onderzoekers roemen Eindhoven onder meer om haar ‘verfrissende aanpak van het onderwijs’. Het volgens de gids al jarenlang succesvolle Wageningen is dit jaar nog niet als TU meegewogen.

In de ranglijst van alle universiteiten staat Eindhoven op de derde plek, na Wageningen en de Open Universiteit. Een kleine zestig Nederlandse academische bacheloropleidingen zijn volgens de Keuzegids ‘topopleidingen’. Aan de TU/e mogen Scheikundige Technologie en Technische Wiskunde met dit kwaliteitszegel pronken.

De nieuwste Keuzegids benoemt ook twintig universitaire bacheloropleidingen die al vijf jaar op rij - sinds de samenstellers het predicaat in het leven riepen - op deze lijst van uitblinkers staan. Wageningen University domineert met elf van de twintig opleidingen; Eindhoven staat niet op deze lijst van standvastige toppers.

In de vergelijking van de Nederlandse TU’s scoort Eindhoven 'duidelijk hoger dan Delft en Twente', merken de samenstellers op. 'De docenten krijgen veel lof, net als de grote aandacht voor vaardigheden. De faciliteiten zijn dik in orde. En anders dan bij de collega-TU’s is het studieprogramma redelijk 'te doen' - al geldt dat niet voor álle opleidingen van de TU/e.'

Of Eindhoven op de TU-ranking volgend jaar opnieuw met de hoogste eer zal strijken, is overigens nog maar de vraag. Het volgens de Keuzegids succesvolle Wageningen, sinds afgelopen mei formeel lid van de federatie van Nederlandse technische universiteiten, is in de vergelijking van dit jaar nog niet meegenomen als TU. Volgend jaar gebeurt dit mogelijk wel.

Frank Steenkamp, hoofdredacteur van de Keuzegids, aarzelt. "We weten dat Wageningen aan de TU-club is toegevoegd, maar hebben daar nu nog een beetje afstand van gehouden. Wij bekijken vooral wat voor de lezer reëel bij elkaar hoort - en als je naar het opleidingsaanbod van Wageningen en de andere drie kijkt, dan is de overlap heel klein." Maar, zo zegt hij ook: "Misschien dat we er volgend jaar niet omheen kunnen. En dan is de kans niet groot dat Eindhoven nog de beste TU is."

Gemoedelijk en ondernemend

De redactie noemt Eindhoven verder als internationale hotspot voor innovatie en design. Het studentenleven is er gemoedelijk ('algemene studentenverenigingen zijn er wel, maar drukken minder hun stempel'), de stad heeft hippe eetcafés en ook de ondernemersgeest op Strijp-S wordt benoemd. Over de TU/e meldt de Keuzegids dat ondernemerschap er gestimuleerd wordt.

De vergelijkingsgids (in de eerste plaats bedoeld voor aankomende studenten) wordt jaarlijks samengesteld door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie in Leiden, dat verwante opleidingen in het hoger onderwijs vergelijkt op kwaliteit. De onderzoekers maken hiervoor onder meer gebruik van gegevens van universiteitenvereniging VSNU en accreditatieorganisatie NVAO, en van de resultaten van de Nationale Studentenenquête en de landelijke Studiekeuzedatabase.

Ook pluisde de Keuzegids-redactie prognoses van het Maastrichtse instituut ROA en gegevens uit de Nationale Alumni Enquête uit, om zicht te krijgen op de arbeidsmarktperspectieven van studenten aan universiteiten. Ze concluderen onder meer dat afgestudeerden met een bèta-achtergrond per maand bijna duizend euro bruto méér verdienen dan mensen met een afgeronde alfa-studie. Onder andere TU/e-alumni staan er volgens de samenstellers qua baankansen en salaris goed voor.