keuzegids masters beste universiteit eindhoven

Keuzegids Masters: TU/e beste technische universiteit

De TU/e is voor het vierde jaar op rij verkozen tot de beste technische universiteit van Nederland voor masteropleidingen. Van de 21 masters in Eindhoven krijgen er bovendien zeven het predikaat 'topopleiding'. In de totale lijst van vijftien universiteiten van de Keuzegids Masters komt Eindhoven als vierde uit de bus, na Wageningen University en de speciale universiteiten Nyenrode en de Open Universiteit.

De beste Eindhovense masteropleidingen in hun categorie zijn Innovation Sciences, Industrial and Applied Mathematics, Applied Physics, Chemical Engineering, Biomedical Engineering, Medical Engineering en Mechanical Engineering. In het algemeen doet de TU/e het iets beter dan vorig jaar en stijgt met een half punt naar 64,5. Wageningen is nationaal koploper met 67,5.

Rector Hans van Duijn is tevreden dat Eindhoven zijn leidende positie weet vast te houden. "Mooi om te zien dat naast ons bacheloronderwijs ook de masteropleidingen het goed doen. Het onderstreept onze ambitie om toponderwijs te bieden en uitstekende ingenieurs op te leiden die bijdragen aan de uitdagingen van onze maatschappij."

De Keuzegids is een onafhankelijke gids die alle erkende opleidingen in Nederland beschrijft en beoordeelt. Hij verschijnt jaarlijks, in vijf edities van mbo tot en met masters.

De cijfers in het onderzoek naar masteropleidingen zijn voor zeventig procent gebaseerd op de mening van studenten en voor dertig procent op oordelen van de NVAO, de landelijke keuringsinstantie voor het hoger onderwijs. Dit leidt per opleiding tot een samenvatting in één totaalscore tussen de twintig en honderd punten.
Daarbij wordt naar verschillende criteria gekeken. Het onderwijsprogramma (inclusief toetsing) moet genoeg 'niveau' en samenhang hebben en studenten hebben voldoende zinvolle contacturen met hun docenten. Daarnaast is er genoeg aandacht voor wetenschappelijke vorming en toepassingsgerichte kennis en vaardigheden. Verder moet een opleiding heldere regels hanteren, van studenten geen nummers maken en passende faciliteiten bieden - van onderwijsruimtes tot digitale leeromgeving.

De Keuzegids Masters is, net als vier andere Keuzegidsen voor mbo, hbo en universiteit, een uitgave van het centrum Hoger Onderwijs Informatie in Leiden.

Bron: Persteam TU/e