32 uurs hackaton: "Heel stoer, maar ook heel heftig"

Driehonderd studenten haalden afgelopen weekend flink door in de nachtelijke uurtjes tijdens de tweede editie van de HEX Hackaton. Onze videoverslaggever Collin Wagenmakers volgde team e-Sense, bestaande uit vijf TU/e-studenten. "We waren heel nieuwsgierig hoe het zou zijn. Je hebt 32 uur om een idee en concept eruit te pompen, dat is heftig", zegt teamlid Evelien Schumacher.

Vier van de vijf teamleden hadden nog niet eerder meegedaan aan een hackaton, vertelt studente Data Science and Engineering Evelien Schumacher - dame of all trades, zoals ze wordt voorgesteld door haar team in onderstaand filmpje. "Alleen Bert heeft eerder meegedaan." Sterker nog: Bert van Gestel, student Sustainable Innovation, was vorig jaar één van de grondleggers van het HEX Hackaton. "We zijn een vriendengroep en het leek ons leuk om mee te doen. Ik was vooral nieuwsgierig naar hoe het zou zijn. In 32 uur pomp je er een idee én concept uit met je team. Dat is heel stoer, maar vooral ook heel heftig. We hebben weinig geslapen", zegt Evelien. "Alleen Bert bleef daar op een luchtbedje slapen, wij gingen 's nachts naar huis, al heeft niemand heel lang geslapen."

Er deden zo'n driehonderd studenten mee aan de HEX hackaton, uit Nederland, maar ook uit het buitenland. Evelien: "Sommige groepen waren heel serieus en werkten vooral heel hard. Wij zochten toch ook wel wat afleiding en deden mee met de sociale activiteiten."

Het team deed mee in de track Smart Cities en werd uitgedaagd een innovatie te bedenken voor het Holst Centre dat elektrische circuits print op folie. "Daar kun je heel veel mee doen. Wij hebben een sportbroek bedacht die real time - dus terwijl je aan het sporten bent - feedback geeft. Bijvoorbeeld als je je enkel scheef plaatst, of een spier overstrekt. Het materiaal in de broek kan zelfs direct corrigeren door druk te geven." Daarnaast bouwde het team, dat zichzelf omdoopte tot e-Sense, ook een app die daarnaast achteraf feedback geeft aan de drager. Het TU/e-vijftal eindigde in de top-10. "We zijn heel trots dat we als jong team een finaleplek hebben weten te halen", zegt Evelien.

Volgt er een tweede keer? "We hebben in ieder geval afgesproken contact te houden. Ik vind het heel stoer dat we dit gedaan hebben, maar een volgende keer ga ik misschien liever voor een 24-uurs hackaton."