NWERC Contest 2018. Foto | Max Langerak

NWERC: programmeren, pubquizzen en ballonnen

Dit weekend verzamelden 366 knappe koppen zich in het Auditorium voor de Northwestern Europe Regional Contest, een jaarlijkse internationale programmeerwedstrijd die voor het eerst aan de TU/e werd gehouden. De deelnemers streden om een plaats in de International Collegiate Programming Contest die van 31 maart tot 5 april 2019 zal plaatsvinden in Porto, Portugal.

foto Max Langerak

Tijdens de wedstrijd, waarvoor de deelnemende studenten zich hadden geplaatst via een voorronde in eigen land, was het de bedoeling dat de studenten in groepjes van drie werkten aan het oplossen van verschillende algoritmische problemen. Nu denk je bij zo’n algoritmische programmeerwedstrijd waarschijnlijk aan mannen die een heel weekend geconcentreerd naar een beeldscherm aan het staren zijn, en dat beeld is niet ver van de werkelijkheid verwijderd. Toch is de NWERC meer dan dat. We nemen je dus even mee in wat er dit weekend gebeurd is.

Toetsenbord

Na de opening kregen de teams een paar oefenopdrachten om te kijken of alle apparatuur werkte. Dit was het moment dat een van de Duitse teams erachter kwam dat het toetsenbord dat wij in Nederland gebruiken toch echter anders is dan het Duitse toetsenbord. Ook was er iemand die ontdekte dat een Engelse laptopoplader niet in een Nederlandse stopcontact past. Buiten deze kleine onhandigheden verliep de testfase gelukkig vlekkeloos.

Op zaterdag was er ook tijd om wat van Eindhoven te bekijken. Zo konden de deelnemers kiezen voor een bezoek aan een brouwerij, een bedrijfsbezoek, een pubquiz of stadswandeling. Waarbij het bedrijfsbezoek en de pubquiz veruit de meeste geïnteresseerden hadden.

Ballonnen

Zondag vond de echte wedstrijd plaats, je merkte dat er tijdens de wedstrijd in het hele Auditorium een gespannen sfeer hing. Vrijwilligers renden rond om de deelnemers ballonnen te brengen. Deze ballonnen werden, na het goed beantwoorden van een vraag, bij het betreffende team aan de tafel geknoopt. Zo was duidelijk te zien welke teams al veel punten gescoord hadden. Naast de ballonnen zag je bij veel tafels ook mascottes staan, wat het een kleurrijk geheel maakte. Terwijl de meeste teams een knuffel als mascotte hadden meegenomen, liet een team uit Delft trots hun verzameling badeenden zien die hun geluk zou moeten brengen tijdens de wedstrijd.

Tijdens de prijsuitreiking bleek dat de Eindhovense teams zich niet hebben kunnen plaatsen voor de finale in Portugal. De badeendjes hadden het Delftse team ook niet het gehoopte geluk gebracht. Een team van Cambridge University had het voor elkaar gekregen om alle problemen binnen de tijd op te lossen, en verdiende hiermee de eerste prijs.

Lees door onder de foto.

Nabespreking

Achteraf kijkt Rick Wouters, voorzitter van GEHACK, de commissie van studievereniging GEWIS die verantwoordelijk is voor de NWERC, terug op een geslaagd evenement. Het stond volgens hem al een aantal jaar vast dat het evenement dit jaar in Eindhoven zou zijn. De mensen die zich bezig hebben gehouden met de oorspronkelijke plannen, waren inmiddels niet meer actief binnen de commissie. Hierdoor zijn de voorbereidingen niet ideaal gegaan.

Op het evenement zelf was er echter helemaal niets te merken van een eventuele moeilijke voorbereiding; alles leek perfect geregeld. De hoop is dat het volgend jaar net zo goed gaat; de NWERC wordt namelijk twee jaar op rij in dezelfde stad gehouden. Dit betekent dus dat er niet vele tijd is om na te genieten van deze NWERC, maar dat er snel een nabespreking plaatsvindt, zodat er zo snel mogelijk op zoek gegaan kan worden naar nieuwe sponsors, vrijwilligers en misschien nog wat enthousiaste organisatieleden.