Oefeningen in Krav Maga. Foto | Bart van Overbeeke

Empowerment workshop: voor jezelf opkomen moet de norm worden

“Het gaat om sterk in je schoenen staan: duidelijk durven zijn zonder dat je bang bent dat mensen je misschien niet aardig vinden. Als iedereen gewoon duidelijk is, hoef je daar ook niet meer bang voor te zijn. Dan wordt ‘voor jezelf opkomen’ de norm”, vertelt Gracia Ho-Asjoe. Zij gaf afgelopen zaterdag een empowerment workshop voor alle studenten en medewerkers van de TU/e, Fontys en de Design Academy.

Ho-Asjoe is een bekend gezicht in de Krav Maga; een verdedigingskunst die vooral gericht is op realistische situaties. In de workshop is veel aandacht voor bewustzijn, observatie en het voorkomen van een gevecht situatie. “Door je houding kun je veel confrontaties voorkomen. Wees je bewust van je omgeving, sta stevig, rechtop en let op je mimiek”, zegt Ho-Asjoe.

Het publiek is divers: zowel mannen als vrouwen hebben interesse en we zien een bijna gelijke verdeling tussen Nederlandse en internationale belangstelling. Dat maakt het voor Ho-Asjoe leuk meteen de uitdagingen van interculturele communicatie aan te halen: “We zijn in Nederland en daar komen verschillende culturen bij elkaar. Dan is wederzijds begrip en bewustzijn nodig. Het is belangrijk om voor jezelf op te komen. Alles draait om grenzen stellen: wat vinden we acceptabel van elkaar?”

Micro-agressie

Macro-agressie is makkelijk te herkennen. Maar juist micro-agressie kan je een heel vervelend gevoel geven zonder dat het direct aanwijsbaar is. Het kan gaan om een blik, iemand die te dicht in je persoonlijke ruimte komt of een opmerking die eigenlijk over je grens gaat. Het draait altijd om bewustzijn en grenzen durven aangeven. Zowel verbaal als non-verbaal.

De workshop is opgebouwd uit theorie, rollenspel en fysieke oefeningen. Ivan Kozlov, TU/e-student Information Security Technology, vindt het een heel interessante workshop: “Ik kom hier vooral om nieuwe vaardigheden en kennis op te doen omtrent houding en zelfvertrouwen.”

Tijdens het fysieke deel gaan de deelnemers flink los met zelfverdedigingstechnieken. Corey Robledo, Fontys-student Fysiotherapie heeft een achtergrond in verschillende verdedigingssporten. Hij heeft zich ingeschreven omdat hij nieuwsgierig was naar de workshop: “Ik denk dat dit een goed idee is voor veel mensen.” Loes Mutsaers, TU/e-medewerker bij de faculteit Bouwkunde, vindt de empowerment workshop een fijne combinatie van theorie en praktijk: “Het bewustzijn is heel belangrijk.”

Sterke community

Susan Lambriks, programma-manager bij het Studenten Sport Centrum (SSC), nam het initiatief voor de empowerment workshop. “TU/e wordt gekenmerkt door een diverse internationale omgeving en we willen dat alle leden van onze community zich comfortabel en sterk voelen. Wij vinden community building erg belangrijk en dit is één van de manieren waarop we daaraan bijdragen. Want in een prettige community begrijpt en versterkt men elkaar.”