Foto | Shutterstock

Bij zes studenten van TU/e en Fontys bof vastgesteld

Bij zes Eindhovense studenten, zowel van de TU/e als van Fontys, is de bof vastgesteld. Volgens Ronald ter Schegget, arts infectieziektebestrijding bij de GGD Brabant Zuidoost, gaat het in alle gevallen om mensen die er ooit tegen ingeënt zijn. Het College van Bestuur vraagt studenten onder meer via de site van de universiteit goed op te letten op mogelijke symptomen die voorkomen bij deze besmettelijke infectieziekte. Ben je ziek dan is thuis blijven het advies.

foto Shutterstock

Bij de GGD Brabant Zuidoost wordt over de nu geconstateerde ziektegevallen enkel meegedeeld dat het studenten zijn van zowel de TU/e als van Fontys. Over zaken als geslacht, opleiding of andere persoonlijke kenmerken wordt nooit mededeling gedaan, aldus woordvoerster Saskia Smets. Wel kan ze nog meedelen dat alle studenten ooit ingeënt zijn, waardoor de kans groot is dat de ziekte zich slechts in een milde vorm openbaart.

Uit ervaring moet GGD-arts Ronald ter Schegget constateren dat de werking van een inenting tegen de bof op 14-jarige leeftijd na enige jaren toch vermindert en dat studenten bij uitstek een groep is waar de ziekte af en toe de kop opsteekt. "Ook in andere studentensteden hebben we dit in het verleden kunnen zien", aldus Ter Schegget.

Thuis blijven

Het College van Bestuur roept studenten op goed op te letten op mogelijke symptomen en vraagt hen bij vermoeden van ziekte dit te melden bij de huisarts of de GGD en thuis te blijven.

Volgens Ter Schegget zijn er de afgelopen dagen wel meldingen binnen gekomen van studenten met hoofdpijn- of spierpijnklachten, maar volgens hem zaten daar toch geen nieuwe ziektegevallen onder. “Niet iedere student zal er ook mee naar de huisarts gaan en pas bij een duidelijke verdikking van de wangen mag je constateren dat je de bof hebt. Dat moet je dan gewoon uitzieken. Het is wel goed als mensen ons ervan op de hoogte stellen, want wij krijgen dan een beter beeld van hoe de ziekte zich verspreidt.”

Op dit moment zijn volgens de arts nog geen gevallen bekend van jongeren buiten de studentenpopulatie die de ziekte hebben opgelopen, maar hij sluit niet uit dat die er nog komen. Ter Schegget vindt de term uitbraak bij zes gevallen wel wat sterk aangezet, “wij spreken dan vaak van een cluster.”

Symptomen

Het bofvirus verspreidt zich tijdens hoesten, niezen, praten en handcontact door kleine druppeltjes uit de neus- en keelholte. Mensen zijn al besmettelijk voordat ze ziek worden en blijven dat tot ongeveer vijf dagen daarna. Bof gaat vanzelf over.

Wie ziek wordt, merkt dat meestal eerst met beginnende koorts. Daarna kunnen spierpijn en hoofdpijn ontstaan. Vaak is er alleen een infectie van de bovenste luchtwegen. Typisch voor bof is een ontsteking van de speekselklieren. Je krijgt dan aan één of beide kanten een dikke wang. De vergrote speekselklier veroorzaakt pijn, vooral als je je mond open doet. Ook oorpijn komt vaak voor. De dikke wang verdwijnt na ongeveer een week. Een complicatie die bij mannen kan optreden is een ontsteking van de zaadbal.

Op de vraag of internationals nog een extra risicogroep zijn, omdat die in hun thuisland wellicht niet zijn ingeënt, zegt Ter Schegget: "Ik heb niet direct paraat of er landen zijn waar geen inentingen plaatsvinden, maar doorgaans worden jongeren ook in het buitenland ingeënt tegen de bof. Maar wie zonder inenting besmet raakt, heeft inderdaad kans er zwaarder door getroffen te worden. Maar dat geldt ook voor Nederlanders die om welke reden dan ook nooit zijn ingeënt."

Wie vragen heeft, of denkt de ziekte te hebben opgelopen kan dat melden bij het team infectieziektebestrijding van de GGD Brabant-Zuidoost: 088 0031 333 of mail naar infectieziekten@ggdbzo.nl