Kevin Loman (op trike) en Harmen Meijer. Foto | Rien Boonstoppel

Intro 2019 | Rondcrossen op een kappersstoel en een bierkratje

Je hebt ze vast al zien rondrijden, en zo niet, dan heb je ze ongetwijfeld gehóórd. De werktuigbouwers van dispuut E.W.D. Hephaestus zijn een opvallende verschijning met hun ‘bierkratracer’ en hun trike. En tróts dat ze zijn op hun creaties.

foto Rien Boonstoppel

Met een grote grijns op hun gezicht crossen Kevin Loman en Harmen Meijer op hun bierkratracer en trike door het MetaForum. Zij en nog twintig andere dispuutleden hebben het voorrecht om tijdens de Intro rond te mogen rijden op hun zelfgemaakte creaties. Uitlenen aan anderen is een no-go. Harmen: “Je hebt ook wel wat gebruiksaanwijzingen nodig om er goed op te kunnen rijden.”

De trike gaat al zo’n drie jaar mee, vertellen de twee studenten, en wordt vooral tijdens de Intro bereden. Dit jaar heeft ie een heuse ‘upgrade’ gehad. Kevin: “We zagen dat de stoelen van de universiteitskapper weg gingen, en we zagen onze kans schoon. Die zit er nu dus op.” Voor het geval je denkt ‘Hey, gisteren hing er toch ook nog een bank achter de trike?’. Klopt, maar daar is gisteren helaas een wieltje van gesneuveld. “Te zwaar beladen en net iets te hard gereden”, vermoedt Harmen.

Bierkrat

De trike is zo’n drie jaar geleden door een oud-dispuutslid gemaakt, en Kevin maakte zelf de bierkratracer. “Ik had eerst een mini-motorbike en die is kapotgegaan, maar het motorblok was nog wel heel. Ik dacht ‘dat past prima in een bierkrat’." Na nog wat onderdelen te hebben gevonden, was het bijzondere vervoersmiddel zo gemaakt.

De twee studenten spreken nog nadrukkelijk uit hoeveel ze hebben gehad en nog altijd hebben aan het gebruik van de werkplaats van Werktuigbouwkunde. “Dat is een fijne ruimte waarbij we de kans hebben om zelf van alles te maken. We hopen van harte dat we zo'n ruimte kunnen behouden, ook na de verbouwing van Gemini.”

Maar lang genoeg gepraat: het gas gaat er weer op, en de grote grijns verschijnt weer op de gezichten.