Jezelf leren kennen met Skill Sessions

De vraag is groter dan het aanbod bij de 62 Skill Sessions die de Wervingsdagen dit jaar organiseerde. Met trainingen op het gebied van stressbeheersing, presenteren en zelfs wijnkennis willen studenten graag hun vaardigheden vergroten om in de (nabije) toekomst goed voorbereid op de arbeidsmarkt te komen. Ze moeten er wel even tijd voor vinden, in de drukke weken voor kerst. Cursor keek mee bij lessen over stress, leugens en wijn.

De voorzitter van de Wervingsdagen brengt het zo: “De kennis die je vergaart aan deze universiteit, komt met je eigen unieke vaardigheden en creativiteit pas tot zijn recht wanneer je jezelf en je capaciteiten echt kent.” En studenten willen zichzelf zeker leren kennen, gezien het aantal aanmeldingen voor de Skill Sessions die het team van de Wervingsdagen heeft georganiseerd.

Circa 1.500 studenten, van bachelor tot afstudeerders, hebben zich 4.000 maal ingeschreven voor de trainingen. Boris Zwaan, voorzitter van het 39ste bestuur, is hier heel tevreden over. “We hebben plek voor in totaal zo'n 1.700 studenten bij 62 workshops. Het betekent dat er een hoop geloot moest worden. Naar ons weten is dit het grootste trainingsevent voor studenten van Nederland. Aan andere universiteiten worden deze trainingen ook aangeboden, zoals bij de Delftse Bedrijvendagen en Bedrijvendagen Twente, maar toch in wat kleinere schaal dan hier.”

Omgaan met stress

Op maandagochtend zit Irene Lensen al bij de training 'Dealing with stress'. Ze is aan het afstuderen bij Biomedical Engineering, “een heel collegejaar lang”, en heeft daar behoorlijk wat stress van. Reden om een afspraak met haar afstudeerbegeleider te verzetten zodat ze naar de training van Annemarie Vaarkamp van De Laat Kenniscentrum kon gaan. Ze krijgt tips: ‘Zorg voor ontspanning door inspanning, slaap goed (zonder alcohol), maar vooral: ‘weet wat er speelt’. “Word je bewust van wat stress met je doet”, zegt Vaarkamp. Het is volgens haar een vergissing om te denken dat rusten pas mag als al je taken af zijn. “Mentaal rusten, zoals je doet terwijl je sport, is noodzaak. Dan tank je bij zodat je op een ander moment kunt presteren.”

Volgens de coach zit de meeste winst in de manier van denken als het gaat om omgaan met stress. Ze is blij met het voorbeeld van een andere deelnemer: “Ik zat bij een presentatie die heel interessant was, maar het liep uit - ik zag de klok verder lopen, en ik had een volgende afspraak. Mijn hartslag versnelde, ik voelde me gejaagd, lette niet meer op en ik dacht hoe stom het was dat ik nog een afspraak had.” De coach noemt het ‘de terreur van je gedachten’. Ze vraag wat er daarna gebeurde. “Nou, ik kwam te laat en ik zei sorry. Niets aan de hand.”

Omgaan met leugens

Een ander soort zelfkennis kregen deelnemers aan 'The power of honesty'. Sessieleider Jan Reinder Rosing heeft als doel de leugen beter beheersbaar te maken. Wat is een leugen, wat doet ie met je en wanneer is het oké om te liegen? Rosing, mede-oprichter van Project Wijsheid en eerder werkzaam als diplomaat bij het ministerie van Buitenlandse Zaken, laat de studenten in een oefening liegen. Ze moeten elkaar twee verhalen vertellen, een waar en één niet waar. “Het is moeilijk om te liegen, maar het wordt wel snel makkelijker”, is de ervaring van een student. Rosing wil maandagmiddag bereiken dat het morele oordeel dat liegen pertinent slecht is, verdwijnt. “Studenten moeten niet vastzitten aan de norm, maar ontdekken hoe zij tegenover een leugen staan.”

Omgaan met wijn

De meeste trainingen vinden plaats in Vertigo en de Zwarte Doos, voor de serie 'Etiquette Dinner' is hotel Pullman de locatie. Daar vertelt wijndocent Mea Gerrits op woensdagavond tijdens de workshop 'Whine Etiquette' (bijna) alles over de “eeuwenoude drank die ons nog steeds weet te boeien”. Er zijn vier mooi gedekte tafels met ieder acht studenten, allen in tenue de ville.

Gerrits geeft aan één stuk door tips over houding, bijbehorende gerechten en manieren om wijn te beschrijven, terwijl de studenten voort moeten maken met het proeven van zeven wijnen. “Houd het glas bij de steel, niet bij de kelk. De mond is warm, de vloeistof is koud”, zegt Gerrits tijdens de witte wijnen. “Bij het uitbrengen van een toast mag het glas niet hoger dan je neus. Niet ad fundum!”

Bij de rode wijnen: “Rhône-wijn is altijd kruidig, in dat gebied zit kiezel in de grond, en dat proef je. Past goed bij een sterke smaak als hazepeper. Geen brie of andere ‘lopende kazen’ bij rode wijn, dat botst in je mond. Je kunt er wel harde kazen bij nemen.”

Over wijn praten, doe je met positieve of neutrale termen, doceert Gerrits. “Een prettige wijn, een stroeve of vlakke afdronk. Een wijn is niet zuur, maar droog.” Wine Etiquette is een Skill Session waar je mee thuis kunt komen. Dat geldt zeker voor de student die deze reden voor deelname gaf: “Ik wil begrijpen waarom mijn schoonfamilie bij elke gang bij het kerstdiner een andere wijn schenkt.”