GEWIS in de intro. Foto | Bart van Overbeeke

'Brand manager' moet GEWIS beter op de kaart zetten

Wat doet studievereniging GEWIS, wat kun je van de bestuursleden verwachten en waar staat de vereniging voor? De studievereniging creëerde de compleet nieuwe functie van 'brand manager', die daar duidelijkheid in moet brengen. Ava Swevels, die die functie heeft opgepakt, heeft nu vragen uitstaan bij studenten en medewerkers van de universiteit en bij andere verenigingen.

“Als we met zeven bestuursleden tijdens de Intro het een en ander vertelden over GEWIS, dan kregen de eerstejaars studenten zeven verschillende verhalen te horen”, zegt GEWIS-voorzitter Illona Hoenderop. Dat zouden de bestuursleden graag anders zien, en niet alleen voor wat betreft de Intro, maar over de hele linie.

Sinds een paar jaar heeft GEWIS een zevende bestuurslid, voor wie de taken nog niet vastliggen. Die persoon moet de draaglast voor het hele bestuur verlichten en krijgt een eigen takenpakket. Dit jaar tekende Ava Swevels voor de invulling van die functie en in overleg werd ze tot 'brand manager' gebombardeerd. Volgens Swevels en Hoenderop zijn ze de enige studievereniging aan de TU/e met zo’n functie.

Swevels: “Eerstejaars worden overspoeld met informatie van allerlei verenigingen en instanties en het is zonde als de informatie over GEWIS raakt ondergesneeuwd. We moeten kijken hoe we beter bij studenten onder de aandacht kunnen brengen wat we doen.” Hoenderop vult aan: “Ook docenten weten niet altijd wat op ons bordje ligt en wat we voor elkaar kunnen betekenen. We vragen ze bijvoorbeeld om een praatje tijdens de Intro te houden, en dan merken we dat ze niet altijd door hebben hoeveel wij voor die periode regelen. We kunnen ze ook feedback voor onderwijsverbetering geven. Het helpt als we de verwachtingen over en weer uitspreken.” Ook merken de bestuursleden dat sommige ouders van studenten nog niet bekend zijn met hun activiteiten. Swevels: “Ze kennen het verschil niet altijd tussen studieverenigingen en studentenverenigingen. Of denken dat we hier alleen borrels hebben.” Ook willen de GEWIS-bestuursleden duidelijk maken aan bedrijven en aan andere verenigingen waar ze voor staan.

Het streven, vertelt Swevels, is om tegen het eind van het collegejaar de doelstelling van GEWIS in een paar woorden te beschrijven en dat als basis te gebruiken om berichten te verspreiden die duidelijk moeten maken waar de vereniging voor staat. Bovendien moet er een gids met informatie komen voor de volgende besturen en wil de vereniging promotiemateriaal ontwikkelen. Om dat te bereiken heeft de brand manager enquêtes rondgestuurd en gaat ze nog in gesprek met verschillende doelgroepen. Faculteitmedewerkers zijn daarbij een aparte doelgroep, net als andere verenigingen en studenten Wiskunde en Informatica. Swevels: “Alleen de bedrijven zijn nog lastig, omdat daar zoveel verschillen tussen zitten. Bij sommige bedrijven werken veel oud-GEWIS-leden, die weten beter dan medewerkers bij andere bedrijven wat we doen.”
En de informatievoorziening tijdens de Intro? Hoenderop: “Die verhalen hebben dadelijk als het goed is dezelfde kern, maar een persoonlijk tintje eraan geven mag uiteraard wel nog.”

Wil je een idee krijgen van de enquête of wil je hem zelf invullen?
De link voor medewerkers van de universiteit: bit.ly/GEWIS-Staff

De link voor studenten van de faculteit Wiskunde en Informatica: bit.ly/GEWIS-Students