Tachtig bonuspunten voor de roze roadtrippers van HenK

Tachtig punten is dit artikel waard. Tachtig bonuspunten voor deze portie media-aandacht voor de teams HenK en HanK, die volgende week aan de start van de Budapest Rally verschijnen. Een wat tegenstribbelende knalroze Saab 9000 en een al even roze Renault Scenic moeten de acht studenten van onafhankelijk dispuut HenK van Amsterdam naar Budapest brengen.

foto Dispuut HenK

‘Tweeduizend kilometer puur rijplezier’, liefst af te leggen in een zo origineel mogelijke vierwieler, met de nodige afterparty’s onderweg: dat is de Budapest Rally in een notendop. Deelnemers staat, als we de organisatie mogen geloven, niet alleen een memorabele reis over Europa’s mooiste wegen te wachten; de Budapest Rally is meteen ook een wedstrijd. Zo moeten teams gedurende zeven etappes checkpoints op de route zien te vinden en kunnen ze daarnaast punten verdienen met uiteenlopende opdrachten (zoals dus het ritselen van deze media-aandacht), vertelt Stijn Peeters van dispuut én team HenK.

Teams worden onder meer beoordeeld op hun algehele verschijning, bij voorkeur passend bij het ‘Back to the Sixties’-thema van dit jaar. Zo is een feloranje, hysterisch groene of knalroze auto zomaar vijftig punten extra waard (in de pocket dus voor teams HenK en HanK, die hun auto’s in het roze van hun dispuut lieten wrappen), kunnen tot wel tachtig punten worden gepakt met originele teamkleding en levert een zwaailicht op het dak of een ‘unieke gemonteerde toeter met een prachtige klank’ twintig extra punten op.

Lees verder onder de video.

Video | Budapest Rally

Budapest Rally 2018 - Official Aftermovie

Video | Budapest Rally

Of de uiterst stijlvolle en tevens illegale neonverlichting aan de onderkant van de HenK-mobielen de Eindhovenaren extra punten gaat opleveren, is nog niet bekend. De gepersonaliseerde stickers die het dispuut liet drukken, evenals een lastminute opgetuigde Facebookpagina, doen dat in elk geval wél.

Fiat Multipla

Ook zijn er voor de teams bonuspunten te verdienen wanneer ze bijvoorbeeld aan de start verschijnen met een specifieke oldtimer of een ‘too ugly to be true’ Daihatsu Move of Nissan Cube. De ‘ultimate ride’ is trouwens de Fiat Multipla, goed voor een fenomenale veertig pluspunten - maar die gaan aan de mannen van dispuut HenK voorbij. Ze zijn allang blij dat ze zichzelf “voor een milde prijs” überhaupt twee auto’s hebben kunnen fiksen, waaraan gesleuteld kon worden in het garagebedrijf van dispuutslid Abby’s vader.

Die faciliteit was trouwens nodig ook, want vooral de Saab bleek “een beetje een probleemgeval”, vertelt Peeters. Een opgeblazen motor, nieuwe lagers, dat werk - de Zweedse schone gaat duidelijk niet zomáár mee naar Hongarije. Ook de Renault Scenic ging niet zonder tegensputteren akkoord met de beoogde roadtrip, maar is nu, met een nieuwe accu en gefikste radio, good to go. Overigens willen alle dispuutsleden het liefst in de Saab rijden (“dat is gewoon een dikkere auto”) en zullen de teams onderweg dan ook steeds van voertuig gaan wisselen, verwacht Peeters. Twee teams, maar één bonkend roze dispuutshart.

De mannen van HenK doen voor het eerst mee aan de Budapest Rally. Peeters: “Een vriend van de middelbare school heeft een paar jaar geleden al eens meegedaan en ik vond dat toen heel vet. Aan het begin van dit academisch jaar dacht ik: waarom gaan we niet met HenK? We zijn tenslotte allemaal een beetje beunhazen.”

Niet iedereen was meteen overstag trouwens, vertelt de bachelorstudent Sustainable Innovation: “Het is best een dure trip. Deelname, kamperen en eten kosten samen al zo’n 420 euro per persoon. Een flinke investering, maar het is natuurlijk ook gewoon een vakantie van bijna twee weken. Ook van de terugreis gaan we, zonder haast, gewoon lekker genieten.”

Gifgroene Trabant

Voor de winnaars van de Budapest Rally staat, behalve een schat aan nieuwe herinneringen en sterke verhalen, een prachthoofdprijs op het spel: een gifgroene Trabant, icoon van het oude Oostblok. Volgens Peeters willen de Eindhovenaren de rally graag winnen, “al vraag ik me af wie van ons baat gaat hebben bij die Trabant. We vinden het natuurlijk leuk om veel punten te verdienen, maar voor ons staat een vette week voorop”.

Stijn, Has, Rick en Arend-Jan (HenK) en Mark, Abby, Jasper en Niek (HanK) vertrekken op 13 juli vanuit Amsterdam, samen met zo’n tweehonderd andere teams. Ook vanuit Brussel, Parijs en Lyon vertrekken op en rond die datum colonnes van auto’s. Alle teams treffen elkaar volgens Peeters uiteindelijk in Budapest.

Welk stempel het Eindhovense dispuut op het evenement gaat drukken? “Ik hoop vooral dat mensen ons zien als een groep toffe gozers. Die misschien een beetje lomp zijn, maar vooral van een feestje houden.”