De lente ruikt naar pannenkoeken

De romige geur van pannenkoekenbeslag kwam je tegemoet vanuit de Common Room zaterdagochtend. Daar bakte de internationale studentenvereniging Cosmos namelijk gratis pannenkoeken om de lente in te luiden. En dat hoef je studenten geen twee keer te zeggen.

Het opstarten kent zaterdagochtend wel een paar uitdagingen: niet alle aanwezige pannen zijn geschikt voor de culinaire plannen. Met één goede pan is er wat stress onder de chefs, vertelt Nathan Dupas, lid van het weekendcomité bij Cosmos. Al snel meldt er zich een gast met plastic tas met daarin, jawel, een pan. En kort daarna stopt er een mysterieuze fietser met nog een pan, waarna hij direct weer verdwijnt. De keuken kan op volle toeren gaan draaien. En dat is nodig ook, want veel hongerige studenten hebben zich inmiddels rond het keukeneiland verzameld.

Voorafgaand aan dit evenement werden studenten opgeroepen om hun favoriete pannenkoekenrecept te delen op Facebook. Op de dag zelf worden enkele van de meest populaire recepten klaargemaakt. Er is keuze uit een Russisch, Frans en Amerikaans exemplaar. Of gewoon allemaal, zoals de meeste bezoekers instemmend knikken.

Russische versiertruc

Dupas vertegenwoordigt zijn afkomst met een heerlijk recept voor een echte Franse pannenkoek: een hartige galette. Met een slag om de arm, want hij kon zo snel geen boekweitmeel vinden. De Russische pannenkoek komt  met een duidelijke versierinstructie: sour cream en kaviaar erop. Kaviaar? Ja, kaviaar. “Wij doen overal kaviaar op”, grijnst de Russische studente Anna Serysheva. Uw redacteur en fotograaf testen het Franse exemplaar met kaas en ei. Een stukje Bourgondisch genot dat ook zonder boekweitmeel is goedgekeurd.

Pannenkoeken eten = geluk, zoals wel duidelijk wordt tijdens de gesprekken tussen enkele studenten. Zodra de pannenkoeken van pan naar bord worden verplaatst, worden conversaties gepauzeerd. Eerst moet er een warme pannenkoek worden bemachtigd. Bárbara Dias kijkt vol genoegen naar haar pannenkoek met kaas (zie hoofdfoto). In haar thuisland Brazilië wordt de pannenkoek meer gegeten als een complete, gevulde maaltijd. Maar deze varianten kunnen haar ook prima bekoren.

Zonnige symboliek

De opkomst is goed. Bij aanvang om 11.00 uur is de Common Room al aardig gevuld. Cosmos is daar ‘schuldig' aan. De leden zien elkaar als familie en proberen dan ook altijd bij events te zijn, vertelt Dias. Maar iedereen is welkom en de nationaliteiten van de bezoekers zijn dan ook zeer divers. De aanleiding voor dit event - overigens daags na Nationale Pannenkoekendag in Nederland - voor Cosmos is het vieren van de lente. “En zo’n pannenkoek symboliseert de zon!”, voegt Serysheva daar vrolijk aan toe. Ook niet onbelangrijk in een land waar nogal eens geklaagd wordt over het weer. Veel verschillende culturen, tradities en smaken, maar iedereen houdt van pannenkoeken. Zoveel is duidelijk.