TU/e werkt gestaag aan totaaloverzicht emeriti

Thijs Bax en Ruud Metselaars, oud-hoogleraren van de TU/e en beiden lid van de commissie die voor deze groep activiteiten organiseert, zijn goed te spreken over wat de universiteit nu voor hen doet. Jaarlijks komen de emeriti bij elkaar voor twee lunchbijeenkomsten en een diner. Als het echter gaat om een goed overzicht van alle hoogleraren die hier ooit actief waren, moet de TU/e nog een inhaalslag maken. Daar werken we gestaag aan, zegt Jannelies Smit, secretaris van de commissie.

Op lunchbijeenkomsten in 2015 en 2016 werden de ‘uitgediende’ -de letterlijke vertaling van emeritus- hoogleraren nog door rector Frank Baaijens en collegevoorzitter Jan Mengelers bijgepraat over het wetenschapsbeleid van de TU/e en de laatste stand van zaken bij de instelling waar ze vaak vele jaren aan verbonden zijn geweest. Het laat zien dat ook de top van de universiteit veel waarde hecht aan goede contacten met het afgezwaaide hooglerarencorps. Velen van hen willen dat contact ook niet kwijt. De lunches trekken doorgaans zo’n 35 à 40 oud-hoogleraren en bij het jaarlijkse diner zijn ook de partners welkom, waardoor de opkomst uitkomt op zo’n 70 personen. De lunches en het diner worden gefaciliteerd door het College van Bestuur.

Album Academicum

Om de band met de emeriti nog meer nadruk te geven, is jaren terug het initiatief genomen voor een Album Academicum. In dat webregister, dat onlangs live ging, moeten uiteindelijk de namen van alle hoogleraren die ooit werkzaam zijn geweest aan de TU/e, dus ook van degenen die op dit moment nog elders werkzaam zijn, zijn terug te vinden. Dit, aangevuld met diverse relevante gegevens over de betreffende emeritus. Op dit moment zitten in dat overzicht al ruim 250 namen, maar Michiel Wijers, een oud-stafmedewerker van de TU/e, heeft door de jaren heen een eigen register aangelegd dat al 834 emeriti omvat.

Jannelies Smit was als secretaris van de Emeriti Activiteitencommissie belast met het overbrengen van de gegevens uit het register van Wijers naar het overzicht op de TU/e-site. Smit: “Ik heb dat naast mijn werkzaamheden bij de faculteit Scheikundige Technologie en mijn activiteiten als lid van de universiteitsraad vanaf 2016 tot eind 2018 mogen doen, wat betekende dat ik er niet continue mee bezig kon zijn. Het zoeken naar en plaatsen van relevante gegevens kostte best wat tijd.” Deze tijd werd, gesteund door het CvB, welwillend ter beschikking gesteld door het bestuur van de faculteit ST, maar aangezien er nooit officieel budget voor was, is dat eind 2018 gestopt.

Over het gevaar dat de vorig jaar ingevoerde Algemene Verordening Persoonsgegevens (AGV) roet in het eten gooit als het gaat om het delen van gegevens, is Thijs Bax, in 1997 bij Bouwkunde met emeritaat gegaan, duidelijk: “Daar moeten we niet te krampachtig mee omgaan. Al die informatie is ooit vrijwillig afgestaan en vaak gaat het ook om zaken die publiekelijk bekend zijn.” Bax heeft het dan bijvoorbeeld over het overlijden van een emeritus. Medebestuurslid Ruud Metselaar: “Het zou goed zijn als je dat soort informatie met de hele groep kunt delen. Bij overlijden kun je dan bijvoorbeeld besluiten naar de uitvaart van een oud-collega te gaan. En hoogleraren die met emeritaat gaan, zouden we ook actief moeten kunnen benaderen met het verzoek lid te worden van onze groep.”

Verjonging

Volgens Smit is dat laatste ook noodzakelijk voor een broodnodige ‘verjonging’ van de groep. “De gemiddelde leeftijd zit nu tegen de 80 jaar aan, dus wat vers bloed is zeer welkom. Recent afgezwaaide hoogleraren zorgen ook dat het contact met de universiteit weer een nieuwe impuls krijgt, want die hebben nog veel contacten binnen hun faculteit. Bij Bureau Promoties & Plechtigheden hebben we het verzoek ingediend om aan afscheidnemende hoogleraren nadrukkelijk het bestaan van onze groep door te mogen geven.”

Op landelijk niveau loopt bij de Stichting Academisch Erfgoed het initiatief Wiki-wetenschappers, dat gericht is op de digitale ontsluiting van biografische informatie over alle Nederlandse wetenschappers. “Om TU/e-wetenschappers daarin ook een plek te geven, is een goed eigen overzicht van onze emeriti vanzelfsprekend onontbeerlijk”, aldus Smit. Contactpersoon bij de TU/e voor dit project is Erik Geelen van Dienst IEC.

Wie meer wil weten over de Commissie Emeriti-activiteiten kan contact opnemen Jannelies Smit.