Code Skillz. Foto | Bart van Overbeeke

TU/e-startup gaat scholieren op digitale toekomst voorbereiden

De digitale wereld toegankelijker maken voor middelbare scholieren, de volgende generatie op de (digitale) toekomst voorbereiden en scholen ondersteunen in onderwijsvernieuwing. Die doelen hebben twee TU/e-alumni en twee TU/e-studenten zich gesteld met hun start-up CodeSkillz. Met de investering van een ton dat het bedrijf onlangs kreeg, kunnen ze een begin maken met de uitrol van hun online lesmethode.

Glenn Bergmans (alumnus Electrical Engineering), Joris W. van Rijn (alumnus Psychology & Technology), Laura Nijenhuis (student Operations Management & Logistics) en Lars Middel (student Human-Technology Interaction) hebben zichzelf programmeervaardigheden aangeleerd. Dat het niet vanzelfsprekend is dat anderen diezelfde interesses hebben, merkten ze toen ze gingen studeren. Nijenhuis: “Ik heb het zelf geleerd toen ik elf was, dat leek me gewoon leuk. Voor sommige medestudenten was het nieuw en ik merkte dat ze dachten dat het moeilijk was.”

De vier (oud-)studenten, die elkaar leerden kennen via verschillende verenigingsbesturen, zijn van mening dat digitale geletterdheid tegenwoordig een must is. Nijenhuis: “We willen die digitale wereld toegankelijker maken en scholieren laten ervaren dat het onderwerp superleuk is en niet moeilijk hoeft te zijn.”

Bergmans en Van Rijn waren al actief in de Dutch Coding Company en richtten vorig jaar december met Nijenhuis de BV CodeSkillz op, waarvoor ook Middel aan de slag is gegaan. De eerste maanden hebben ze docenten en scholieren bevraagd en op vijf scholen hebben ze (een gedeelte van) hun methode getest. Bergmans: “Ze waren er erg enthousiast over en we hebben goede tips ter verbetering gekregen. Docenten willen vaak wel, maar het ontbreekt hen aan tijd om zelf een goede methode te ontwikkelen.”

De lesmethode van CodeSkillz richt zich op drie pijlers: digitale basisvaardigheden, mediawijsheid en computational thinking. Bergmans: “Bij mediawijsheid kun je denken aan ‘hoe houd je je data veilig’ en ‘hoe herken je nepnieuws’. Bij basisvaardigheden leren we onder meer hoe je een nette e-mail schrijft en hoe je het beste documenten en presentaties maakt. Bij computational thinking draait het om logisch nadenken en problemen oplossen, en brengen we basiskennis van het programmeren bij.” De (oud-)studenten hebben gekozen voor een ondersteunend online platform, waarbij scholieren met behulp van ‘spellen’ kennis opdoen (gamification) en op hun eigen niveau worden uitgedaagd (adaptief).

Ton

Ze kregen eerder een gunstige lening van Simac Techniek en onlangs is daar een ton bijgekomen van investeerders Erwin van den Bosch, Henk Cloudt en Hen Snackers. Daarmee kunnen ze hun lesmethode verder ontwikkelen. Bergmans: “We willen in januari de markt op met een afgeronde methode voor één lesjaar. De overheid wil het verplicht gaan stellen om digitale geletterdheid in het onderwijscurriculum op te nemen en dat komt eind dit jaar in de Kamer aan bod. Daarmee zou het zomaar eens een flinke boost kunnen krijgen.” Nijenhuis vult aan: “We willen onze methode sowieso landelijk uitrollen en misschien zelfs binnen Europa.”