TU/e’ers klaargestoomd voor onderwijskundig leiderschap

In het Evoluon ontvingen maandagmiddag dertien TU/e’ers hun diploma na het afronden van de cursus ‘Professional Leadership in Education’. De opleiding, die loopt over een periode van vijftien maanden en die is overgenomen van de Universiteit Utrecht, leert de deelnemers complexe onderwijskundige problemen te analyseren en op te lossen. Het College van Bestuur stak bijna een kwart miljoen euro in de cursus, die volgend jaar weer wordt aangeboden.

door
foto Kees Rutten

In juni ging aan de Universiteit Utrecht voor de vijftiende keer de cursus ‘Professional Leadership in Education’ van start. Beleidsmedewerkster Lilian Halsema zegt dat de TU/e die cursus in een “op de TU/e toegesneden vorm” heeft overgenomen en dat er juni vorig jaar veertien mensen mee van start zijn gegaan. Allemaal personen die nauw betrokken zijn bij het professionaliseren en innoveren van het onderwijs, zoals opleidingsdirecteuren, en waarvan er uiteindelijk dertien de eindstreep hebben gehaald. Maandagmiddag werd de cursus in het Evoluon feestelijk afgesloten met een diploma-uitreiking.

Het studieprogramma bestond onder meer uit acht tweedaagse bijeenkomsten, lezingen van gastsprekers en een studietrip naar een viertal Engelse universiteiten. De decanen droegen de deelnemers voor, die tijdens de cursus ook werkten aan een onderwijskundig vraagstuk dat binnen hun eigen faculteit leeft. Ook werden ze klaargestoomd om binnen hun faculteit de verdere ontwikkeling van het onderwijs te stimuleren en te ondersteunen.

Enthousiast

Miguel Bruns, een van de oprichters van de TU/e innovation Space en daarbinnen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de onderwijsvisie, is enthousiast over zijn deelname aan de cursus. “Je moet er wel in willen investeren, want het is niet iets wat je er even naast doet.”

Bruns richtte zich tijdens de cursus op het doorontwikkelen van zogeheten squads. Als opleidingsdirecteur heeft hij het concept vier jaar geleden bij Industrial Design geïmplementeerd. “Squads zijn groepen van twintig tot veertig studenten die niet alleen afkomstig zijn van verschillende disciplines, maar ook uit andere jaarlagen, dus bachelors en masters, maar ook promovendi, alumni en onderzoekers door elkaar. Een van de voordelen is dat de oudere studenten de jongere allerlei zaken uit eigen ervaring kunnen bijbrengen, zoals het werken in teamverband. Dat ontlast deels de docent en leert zo’n oudere student iets over leiderschap."

"In kleinere groepjes bestudeerden de leden van de squad allerlei aspecten van een challenge, bijvoorbeeld hoe slimme materialen zouden kunnen worden toegepast voor haptische terugkoppeling in de context van gedeeltelijk autonome voertuigen. Het doel is dat alle projecten uiteindelijk bijdragen aan de verdere ontwikkeling van het onderzoek of de mogelijke toepassing ervan.” Zijn project tijdens de cursus was erop gericht dit concept verder uit te breiden naar de interdisciplinaire context van TU/e innovation Space.

Grote stappen

De tweedaagse bijeenkomsten waren gevuld met lezingen van gastsprekers, volgens Bruns mensen die in het verleden ook grote onderwijsinnovaties hadden uitgevoerd of die gespecialiseerd waren in onderwijskundige onderwerpen zoals assessment, en voornamelijk veel onderlinge discussies over onderwijs. Bij een trip naar vier Engelse universiteiten leerde hij veel over andere manieren van onderwijsvernieuwing, maar hij zag er ook bevestiging van het kwalitatieve niveau dat de TU/e heeft bereikt. “We mogen ons best vaker realiseren dat we hier de laatste jaren op het gebied van onderwijskundige vernieuwingen grote stappen hebben gezet. Bijvoorbeeld met het opzetten van de TU/e innovation Space.”

Bruns werkt op dit moment met de andere cursisten aan het E3-project: Eindhoven Engineering Education. Bruns: “Dat moet resulteren in een programma gericht op challenge-based learning, waar al onze opleidingen hun voordeel mee kunnen doen. In 2020 moet het opgeleverd worden.” Volgens Bruns is het structureel aanbieden van de cursus een pure noodzaak voor een universiteit “die niet alleen bekend wil staan vanwege het excellente onderzoek, maar ook als een instelling die vooruitstrevend wil zijn qua onderwijs.”

Deel dit artikel