Digitale stadstour als cadeau voor Eindhovenaren

Honderd dagen lang is er een speciale website in de lucht om het honderdjarig bestaan van Eindhoven te vieren. Het doel van die website ‘Spot On’ is het verbinden van zoveel mogelijk van de ruim 230.000 inwoners. Zie het als een digitale stadstour die Eindhovenaren uitnodigt hun stad nog beter te verkennen, bedacht door zeven studenten met een groot hart voor de stad waarin ze studeren. “We willen laten zien wat Eindhoven allemaal heeft.”

foto Paolo Franken

Masterstudent Data Science in Engineering Vi Chu is een student die graag nieuwe projecten oppakt. Na haar bestuursjaar bij de Commissie Wervingsdagen had ze weer wat vrije tijd en toen de stichting Eindhoven Studentenstad (StEHVen) een oproep deed iets te bedenken voor de viering van het honderdjarig bestaan van Eindhoven, meldde zij zich direct. Net als zes andere actieve studenten die ervan houden iets te organiseren. Ze doen het vrijwillig en het levert ook geen studiepunten op. “Het is superleuk om iets groots te organiseren en daarvan te leren.”

Iets anders dan een feest

“We zijn met een behoorlijke omweg tot dit idee gekomen”, zegt Chu, die nog maar drie jaar in Eindhoven woont, maar wel met uitzicht op de Catharinakerk, en die de stad in die jaren zeer is gaan waarderen. “We dachten aan een spel, wilden misschien honderd mensen tegelijk een lamp laten aandoen. Toen kwam corona om de hoek kijken en viel de optie voor een feest helemaal weg. Uiteindelijk is het een mooie website geworden.” De site is sinds 11 augustus in de lucht en blijft honderd dagen online.

Met de site worden bezoekers op ideeën gebracht om nieuwe plekken in Eindhoven te bezoeken, zo hopen de zeven studenten die allen aan de TU/e studeren of hebben gestudeerd. “Er zijn fietstochten, culturele events of bijzondere gebouwen te vinden. Deze weken staat het studentenleven op de voorgrond, later komen er andere thema’s in de spotlight, zoals fabrieksindustrie en War and Liberation.”

Work in progress

De tips en Engelse teksten op de site worden regelmatig aangevuld en er komen ook steeds meer koppelingen naar Instagram-accounts van Eindhovense verenigingen of personen.  “We leren gaandeweg”, zegt Chu. “Vanaf volgende week is er ook een plattegrond te vinden waarop direct te zien is waar wat te doen is.”

Als op 19 november de honderd dagen erop zitten, bloedt de site hopelijk niet dood. “Ons team gaat er dan mee stoppen, maar mogelijk vindt StEVHen opvolgers. Of geeft ze alle verzamelde informatie door aan iemand die er gebruik van kan maken.” Voor Chu en teamgenoten is er dan vast weer wat anders te organiseren.

Op de hoofdfoto boven staat Vi Chu helemaal links, met naast haar enkele mede-bedenkers van Spot On.