Hintle verrast en verbindt - en herbezint in crisistijd

Als het afgelopen jaar iets heeft laten zien, dan is het wel hoe belangrijk een gevoel van verbinding is. Dat dat gevoel vaak in de kleinste gebaren zit. Én dat je soms even moet herbezinnen. De Eindhovense startup Hintle kan over alle drie meepraten.

foto Hintle

Een verrassingsuitje of nog geheim cadeau is op zichzelf al een feest om te krijgen of geven, maar de beleving wordt nog completer met een vrolijke portie voorpret. Hintle heeft daarvoor een app ontwikkeld, die gevers helpt om die voorpret met onder meer mysterieuze hints voor de ontvanger vorm te geven - zowel op de particuliere als de zakelijke markt.

Het idee voor Hintle dateert al van een jaar of drie geleden en komt van (niet-TU/e’er) Germain Miedema, vertelt Dennis van Ravenstein, TU/e-student Technische Bedrijfskunde. Die had zelf zijn vriendin eens verrast met concertkaartjes en in de aanloop daarnaartoe het grootste plezier gehad met opeenvolgende vrolijke teasers.

Miedema, volgens Van Ravenstein vooral sterk in creatief opzicht, zocht iemand die het platform daadwerkelijk kon bouwen, evenals versterking met een meer commercieel en zakelijk oog. De bedrijfskundestudent haakte zelf als vierde aan, via TU/e-genoot Glenn Bergmans die hij had leren kennen via Dutch Coding Company. Lachend: “Het is toch altijd een beetje ons-kent-ons in Eindhoven”.

Onzekerheid door corona

In december 2019 was de BV Hintle een feit. De eerste maanden waren meteen veelbelovend, met vooral de nodige interesse vanuit zakelijke eventmanagers die in Hintle een mooie kans zagen voor het creëren van meer verbinding tussen bedrijven en hun personeel. Toen kwam corona, hadden veel bedrijven er hun handen aan vol om puur het hoofd boven water te houden “en waren wij onze hele tractie kwijt”, vertelt business developer Van Ravenstein, verwijzend naar de aanvankelijk snelgroeiende belangstelling.

De grote onzekerheid waarmee het jonge bedrijf zichzelf geconfronteerd zag, dwong tot een pas op de plaats. “We zijn goed gaan nadenken over waar we onze energie het beste op konden inzetten.” De zoektocht naar investeerders, waar Hintle in maart eigenlijk gericht mee aan de slag had willen gaan, werd “zeker niet stopgezet, maar is wel even op de achtergrond beland. We wilden onszelf eerst richten op het vergroten van onze tractie en het bedrijf verder ontwikkelen”.

In die ontwikkeling heeft Hintle zijn hoofdfocus het afgelopen jaar verlegd naar de individuele consument, waarbij Van Ravenstein vooral belangstelling ziet onder koppels waarvan de één de ander wil verrassen - de doelgroep van waaruit het idee in allereerste instantie ook geboren was. Klanten (de gevers) kopen voor acht of twaalf euro een (tastbare) uitnodigingskaart of een feestelijke box en krijgen daarnaast toegang tot een persoonlijke online omgeving, waarin ze (eventueel met wat creatieve support van Hintle) hints kunnen sturen aan de ontvanger.

Houwtje-touwtje

En dat idee slaat aan: volgens Van Ravenstein is Hintle sinds kort winstgevend, “maar die sales aan de consumentenkant gaan nog niet hard genoeg. Het gaat nu ook allemaal nog echt op een startup-manier, een beetje houtje-touwtje. Het zou al veel schelen als we een deel van de processen zouden kunnen automatiseren en als we meer en gerichter aan marketing en sales zouden kunnen doen. Maar daarvoor zijn we echt gebonden aan mijn uren”.

Die uren, volgens Van Ravenstein gemiddeld twaalf tot vijftien uur per week, steekt de student in het bedrijf naast zijn bachelor Technische Bedrijfskunde, die hij komend jaar hoopt af te ronden. Qua inkomsten moeten hij en zijn vier medeaandeelhouders het nog niet van Hintle hebben; van een salaris is op dit moment nog geen sprake. “We hebben ervoor gekozen om eerst wat kapitaal op te bouwen; de meesten van ons hebben nog ander werk ernaast. Maar als de lijn doorzet, kunnen we onszelf binnenkort wel gaan betalen”.

Middels coachingstrajecten via onder meer de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij wil Hintle zijn concept de komende tijd verder gaan herontwikkelen en uitbouwen. Het bedrijf is volgens Van Ravenstein vooral aan het verkennen of het zijn product kan uitbreiden naar “een soort surprise date night as a service, waarbij een klant een volledig verrassingsuitje afneemt”.

Emotionele binding

Ook al heeft Hintle het afgelopen driekwart jaar door corona minder energie in de zakelijke markt gestoken; die deur staat “nog steeds wagenwijd open”, benadrukt Van Ravenstein. “Er was door corona even paniek binnen bedrijven waardoor er weinig ruimte was voor extra’s. Maar nu we weten dat we toch nog wat langer met z’n allen in deze coronatoestand zitten, merken we dat er wel degelijk meer behoefte is aan emotionele binding tussen de mensen binnen een organisatie.”

Die markt trekt dus langzaam weer wat aan, “we krijgen weer mooie orders, maar dan direct vanuit bedrijven en niet meer via eventmanagers als tussenpersoon, zoals in het begin. Zeker binnen snelgroeiende bedrijven, vooral in de tech-sector, wordt veel aandacht aan de medewerkers besteed en wordt daar makkelijker geld voor vrijgemaakt. We zijn dan ook van plan om ons weer wat actiever bij de zakelijke markt te introduceren”.