On topics off-campus

Over de TU/e valt alle dagen meer dan genoeg te schrijven. Maar ook buiten onze campus, bij de collega’s, liggen de nieuwtjes (of wat daarvoor soms moet doorgaan) voor het oprapen. Cursor doet vanaf nu wekelijks een greep uit de berichtenbuit.

afbeelding Gratisography
Alsnog sorry

We beginnen onze weekterugblik in Rotterdam, waar het universiteitsbestuur alsnog zijn excuses heeft aangeboden voor het laten uitkammen van de mailboxen van een twintigtal medewerkers, afgelopen oktober. Het vermoeden bestond dat een van de medewerkers had gelekt naar het NRC Handelsblad over vermeend plagiaat in de toespraken en het proefschrift van Dymph van den Boom, oud-rector van de Universiteit van Amsterdam.

Het Rotterdamse universiteitsbestuur sprak eerder nog van een ‘legitieme keuze’, maar getuigt nu alsnog spijt in een brief aan de onderzochte medewerkers en de universiteitsraad. Het doorzoeken van de mailboxen was volgens het bestuur achteraf gezien ‘niet de beste actie die genomen kon worden’.

De onderzoekscommissie die de beschuldiging van plagiaat de afgelopen maanden onderzocht, kwam tot de conclusie dat er sprake is 'van slordigheden en tekortkomingen bij bronvermeldingen', maar niet van plagiaat. Die conclusie is inmiddels ook overgenomen door het bestuur van de UvA, maar de diestoespraken van Van Den Boom zijn wel verwijderd van de site van de universiteit. De oud-rector krijgt de gelegenheid om daar nog verwijzingen aan toe te voegen.

Iets te gezellig?

In Utrecht hebben studentikoze poker- en filmavondjes in onderwijsruimtes van de universiteit eind vorig jaar tot een conflict geleid tussen twee studieverenigingen en het bestuur van de faculteit Geesteswetenschappen. Tijdens de avonden aan de Drift in de binnenstad waren er meerdere biertjes genuttigd, volgens beveiligers tot dronken studenten en daaropvolgende acties aan toe.

De twee verenigingen mochten daarop een jaar lang geen universitaire ruimten meer reserveren, maar die straf lieten de clubs - naar eigen zeggen niet op de hoogte van de kennelijke regelgeving over eten en drinken - zich niet zomaar aanleunen. Volgens onze collega’s van DUB is de kou na een goed gesprek inmiddels uit de lucht en is de aanvankelijk opgelegde sanctie omgezet in een waarschuwing. De regels voor eten en drinken in onderwijsruimten worden aangescherpt.

Leidse 'Lo'

Hij werd vorig jaar ingeschreven tussen alle eerstejaars en stond toen ook op de poster. Maak kennis met Lodewijk, ‘Lo’ voor intimi, een van de in totaal vijf honden die in huizen van de Leidse studentenvereniging Minerva wonen.

Hond Lodewijk maakt het studentenhuis hechter, vertellen de bewoners aan Mare: “Je krijgt een baby’tje binnen, dat je opvoedt met negen jongens”. Én het levert nieuwe buurtcontacten op, vertelt bewoner Oliver: “Ik ben aan het bonden met alle huisvrouwen in de buurt.”

Wonen in het geniep

UKrant in Groningen hield een uitgebreid interview met universiteitsstudenten Maya en Lu (niet hun echte namen), van wie niemand mag weten waar ze wonen. Ze zijn namelijk huisbewaarders in een opvanghuis voor vrouwen die uit de prostitutie komen, waarvan de locatie geheim moet blijven.

Onaangekondigd vrienden ontvangen is er dus niet bij en mannen meestal al helemaal niet. Lu: “Pas als je hier woont, realiseer je je wat het voor gevolgen heeft als iemand slecht behandeld wordt. Hoezeer je daardoor afgestompt raakt en wat voor leed dat veroorzaakt.”

Conferentieschaamte

Conferenties bezoeken? Eigenlijk nergens voor nodig, zeker “nu elke zichzelf respecterende wetenschapper een 50-inch-scherm aan de muur heeft hangen om met collega’s te teleconfereren”. Dat vindt Delta-columnist Menno Blaauw, programmamanager integraal management systeem bij het Rectorinstituut van de TU Delft. “Van al die conferenties zou ik niet durven beweren dat ze aan mijn wetenschappelijke productie hebben bijgedragen. Niet echt.”

Blaauw vindt dat zijn universiteit, die over tien jaar CO2-neutraal wil zijn, “een mooi voorbeeld” kan zijn voor andere Nederlandse universiteiten en de rest van de wereld, draagt zelf alvast wat ideeën en mogelijkheden aan. Wij zijn benieuwd wat onze Eindhovense lezers daarvan vinden.