On topics off-campus

Over de TU/e valt alle dagen meer dan genoeg te schrijven. Maar ook buiten onze campus, bij de collega’s, liggen de nieuwtjes (of wat daarvoor soms moet doorgaan) voor het oprapen. Cursor doet wekelijks een greep uit de berichtenbuit.

afbeelding Javier Brosch / Shutterstock
Duurt de intro in Twente te lang?

'Duurt de Kick-In met negen dagen niet te lang?', zo kopte U-Today op hun site. Dat vraagt de Universitaire Commissie Onderwijs zich af op basis van een evaluatie onder deelnemers van de afgelopen Kick-In.

Bijna de helft van de deelnemers van de bachelor Kick-In - zoals de intro in Twente heet - gaf aan de introductieperiode te lang te vinden. "We hebben met negen dagen de langste introductieperiode van alle Nederlandse universiteiten. Maar het is de eerste keer dat dit geluid uit de enquête naar voren kwam", zegt Kick-In commissievoorzitter Sabine de Winter. Meer onderzoek is nodig voor de toekomst. De eerstvolgende Kick-In in augustus blijft nog negen dagen lang.

“Harry Potter is een Jezus-figuur”

Je kunt de boeken van Harry Potter lezen als een spannend avontuur van een opgroeiende tovenaarsleerling. Maar wie dieper graaft in het verhaal, komt allerlei dwarsverbanden tegen met oude mythologische verhalen. De Groningse hoogleraar Religiepsychologie Hetty Zock gaf er een lezing over aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. VOX interviewde de hoogleraar.

“Ik kijk hoe literatuur en populaire cultuur mensen kunnen helpen bij het zoeken naar zin in het leven. Het boek kan hen helpen om te gaan met existentiële vragen en moeilijke situaties.”

Zock: “Je kunt Harry Potter christendom-light noemen: Harry is bereid om veel te doen voor anderen en zelfs zijn leven op te offeren. Hij is dapper en vastberaden. Hij wordt door sommige wetenschappers daarom ook wel vergeleken met een Jezusfiguur.”

Niet zoenen op de werkvloer

De werkvloer is een vruchtbare voedingsbodem voor de liefde. Maar hoe voorkom je problemen als je een relatie met een collega aanknoopt? De Ukrant (Rijksuniversiteit Groningen) dook in het liefdesleven op de werkvloer.

Soms weten collega’s ervan, soms niet. “Zo dacht iemand dat hij hen had ‘betrapt’ op een affaire", zegt Hanneke Wigman lachend, die al sinds het gymnasium een stel vormt met Klaas Wardenaar. “Terwijl wij ons vijftienjarig jubileum in dat restaurantje aan het vieren waren.”

Folia spoort geheimzinnige street artist op

Maandenlang bleef het een raadsel: wie is toch die geheimzinnige JW, de kunstenaar die op de Roeterseilandcampus en in andere Amsterdamse straten zijn houten schilderijtjes op de gevels plakt? Folia spoorde hem op, en sprak de street artist: “Jammer dat de UvA al mijn werken steeds weghaalt”.

's Nachts loopt hij door de stad; gewapend met een kitpistool in de ene hand en een tas vol kunstwerken in de andere. Hij is op zoek naar plekjes op gebouwen waar hij zijn beschilderde paneeltjes met veel kit kan opplakken, soms wel tientallen per nacht. “Je komt niet zomaar in een museum te hangen, dus ik dacht: ik hang het gewoon zelf op. Ik wil vooral mensen blij maken. Ik heb de kunst bij de UvA gehangen, omdat ik het er nogal lelijk en verdrietig uit vind zien daar. Ik wil met mijn tekeningen de Amsterdamse straten een beetje opvrolijken. Iedereen is tegenwoordig met zichzelf bezig, rijk of arm. Daarom staan er vaak ook lieve teksten op mijn werken zoals ‘Slaap lekker’ en ‘Koop een cadeautje voor je moeder’.”

Geen Nederlandstalig tentamen

Ongeveer driehonderd Nederlandstalige studenten van de masteropleidingen van Psychologie en Pedagogische Wetenschappen aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit zijn vorige week donderdag bij hun tentamen weer onverrichter zake huiswaarts gekeerd, toen bij aanvang bleek dat hun tentamen helemaal niet beschikbaar was in het Nederlands, zo schrijft Erasmus Magazine. De Engelstalige versie was er wel, dus de internationale studenten konden het tentamen wel maken.

“Nooit gedacht dat ik er zo kapot van zou zijn dat ik géén tentamen hoefde te doen”, zegt student Nienke Raaijmakers met een knipoog. Voor veel masterstudenten was het volgens haar het allerlaatste tentamen. “Maar nu voelt het alsof we toch nog een herkansing moeten doen.”