On topics off-campus

Over de TU/e valt alle dagen meer dan genoeg te schrijven. Maar ook buiten onze campus, bij de collega’s, liggen de nieuwtjes (of wat daarvoor soms moet doorgaan) voor het oprapen. Cursor doet wekelijks een greep uit de berichtenbuit.

afbeelding Shutterstock
Twents isolement

De nieuwere gebouwen op de Twentse campus blijken dusdanig goed geïsoleerd, dat de gebruikers niet of slecht bereikbaar zijn op hun mobiele telefoons. “Mensen in Meander moesten een hoekje opzoeken om te kunnen bellen”, zo noteerden de collega’s van U-Today.

Een driejarige pilot ter verbetering van de ‘inpandige connectiviteit’ in dit gebouw, waarvoor onlangs een nieuwe installatie is aangelegd, werpt zijn vruchten al af. De verantwoordelijke ict-afdeling wil daarnaast van de nood een deugd maken en meteen ook gaan experimenteren met 5G. “Wie interessante casussen heeft, kan zich bij ons melden.”

Misbruikt

Slaapgebrek, huwelijksproblemen, stress. Het zijn slechts een paar van de klachten van wetenschappers - vooral degenen die onderzoek met onderwijstaken combineren - die een toenemende prestatiedruk ervaren. Protestbeweging WOinActie kreeg meer dan zevenhonderd meldingen van structureel overwerk aan de Nederlandse universiteiten en stapte daar vorige week mee naar de arbeidsinspectie.

“Wetenschappers hebben zo’n groot arbeidsethos dat wij onszelf beschadigen”, stelt de Utrechtse hoogleraar Ingrid Robeyns, een van de gezichten van de actiegroep. “De overheid maakt misbruik van onze passie. Daar komt de politiek alleen mee weg omdat wij extreem loyale werknemers zijn.”

Aan de oplopende werkdruk aan universiteiten zijn de afgelopen jaren al de nodige beschrijvende, beschouwende en kritische woorden gewijd. Maar soms is één beeld minstens zo treffend, zo bewijst Niels Bongers, die onderstaande cartoon maakte voor het Utrechtse online magazine DUB.

Uitgebeest

Vindicat zet geen dieren meer in ter vermaak tijdens haar feestjes. Dat heeft de Groningse studentengezelligheidsvereniging afgelopen week laten weten aan de gemeente na een publicatie op stadsblog Sikkom en daaropvolgende raadsvragen van de lokale tak van de Partij voor de Dieren. In 2015 trad tijdens de opening van het lustrum van Vindicat nog een danseres op met een slang om haar nek, ook zouden er op een eerder feestje eens tijgerwelpjes hebben gefigureerd, zo schetst het nieuwsmedium voor academisch Groningen UKrant.

Vindicat-rector Floris Hamann spreekt van een verandering van de verenigingscultuur, waar de vereniging aan werkt na diverse keren negatief het nieuws te hebben gehaald. Onder meer het gebruik van dieren op feestjes past volgens hem niet meer bij de maatschappij en ook niet meer bij Vindicat. "Bij het volgende feestje zetten we gewoon een extra springkussen of boksbal neer."

Tegeltjesterreur

'Sorry mama, I became a bad man.' 'I got murder on my mind.' Het zijn twee van de vele cryptische tegeltjeswijsheden die sinds een poosje de gevels van verschillende gebouwen op de Amsterdamse Roeterseilandcampus sieren.

Hoe de gekleurde tegeltjes daar zijn gekomen of wie ze heeft gemaakt, weet volgens de collega's van Folia niemand. De enige hint zijn de initialen 'JW' waarmee ze zijn ondertekend en die JW heeft in elk geval een Instagram-account. Maar vragen van de Folia-redactie via dat kanaal worden vooralsnog niet beantwoord. Overigens prijken de mysterieuze tegeltjes niet alleen op UvA-gebouwen; ook buiten de genoemde campus zijn ze op verschillende plekken gespot.

Taboe

Twee vierdejaars studenten Social Work in Rotterdam willen het onderwerp zelfbeschadiging bespreekbaar maken. Volgens de twee rust er nog steeds een groot taboe op het thema, waarin ze zich samen met enkele anderen verdiepten in het kader van hun minor Geweld.

Accepteren dat zelfbeschadiging er ís, staat volgens de hbo-studenten voorop, vertellen ze in gesprek met Profielen. Vincent: "Toon interesse, wees tolerant en zorg ervoor dat iemand zich niet meteen voelt afgestoten." Rick: "Er zit vaak een verhaal achter. [...] Ik denk dat het belangrijk is dat zo iemand zijn verhaal kan doen over iets waarvoor hij of zij zich schaamt. Je moet ruimte ervaren om erover te praten."