Jim Bergmans. Foto | Rien Boonstoppel

Soup & Stuff | “Het hoeft allemaal niet te ingewikkeld te zijn”

Terwijl zijn courgettesoep staat te pruttelen, neemt Jim Bergmans - beleidsadviseur bij Education and Student Affairs - rustig de tijd om over zijn passie voor koken te vertellen. “Ik vind het heerlijk om na een dag hard werken met mijn handen bezig te zijn. Dat is voor mij echt even ontspanning.”

Die affiniteit met koken zat er al vroeg in. “Ik wilde vroeger kok op de grote vaart worden, het leek me geweldig om voor veel mensen eten te maken en veel van de wereld te zien.” Hij nam zelfs nog een kijkje op de open dag van de Hogere Hotelschool, maar het feit dat je dan meteen intern moest, ging hem net iets te ver en uiteindelijk koos hij voor de studie linguïstiek in Tilburg.

Zijn vrouw kan ook goed koken, en hun dochters Roos (18) en Maria (16) steken ook wel eens de handen uit de mouwen - maar meestal staat Jim in de keuken in huize Bergmans. De ene keer zitten daar uren voorbereiding in, bijvoorbeeld als hij zelf pasta maakt, maar soms is het ook gewoon snel iets klaarmaken. Hoe dan ook: voor het eten zelf neemt het gezin altijd ruim de tijd. “We kunnen ’s avonds goed een uur aan tafel zitten, samen uitgebreid de dag doornemen. Dat is een fijn moment.”

De catch of the day aan zee eten in een land als Italië, dat is een van mijn favorieten

Jim Bergmans
Beleidsadviseur bij Education and Student Affairs

Hoewel hij bij het eten wel eens een glaasje wijn drinkt, drinkt hij in het algemeen het liefst bier. In zijn vrije tijd staat hij geregeld achter de bar bij bierbrouwerij De Roos in Hilvarenbeek.

De beleidsmedewerker laat zich graag inspireren door de kookkunsten van Jamie Oliver. “Ik ben echt een fan. Vooral het idee dat het niet allemaal te ingewikkeld moet zijn, spreekt me aan. Zo bereid ik zelf ook het liefst mijn eten.”

Bergmans noemt zichzelf een ‘alleseter’, je kunt hem met veel verblijden. Maar als hij dan toch een favoriet mag noemen, dan is dat "lekkere verse vis. De catch of the day aan zee in een land als Italië. Dat mis ik toch wel eens in Nederland".

Lees meer over Jim onder het recept

Soup

Courgettesoep van Jim - deze week deze week dagelijks verkrijgbaar in de kantine van MetaForum en op sommige dagen ook op de andere locaties.

Voor ongeveer zes kommen soep
Bereidingstijd: ongeveer 30 minuten

Benodigdheden
- 2 courgettes
- 2 uien
- half bakje Boursin
- 1 liter groentebouillon
- peper en zout
- optie: gebakken spekjes of zalm

Bereidingswijze
Eerst snijd je de courgettes in dobbelsteentjes en snipper je de uien. De uien fruit je met een beetje olie in een soeppan op laag vuur voor vijf minuten. Vervolgens doe je de courgetteblokjes erbij en laat je het in tien minuten gaar worden op een middelhoog vuur. Dan voeg je de bouillon toe en laat je het nog eens vijftien minuten zachtjes doorkoken (niet te hard). Vervolgens pureer je het met de staafmixer tot een egale soep en daarna doe je er twee eetlepels Boursin door en laat je het oplossen in de soep. Peper en zout erbij en klaar! Het smaakt heerlijk met brood met roomboter.

Voor de niet-vegetariërs onder ons: er kunnen uitgebakken spekjes of zalmsnippers bij.

& Stuff

Tot slot: drie prikkelende persoonlijke vragen voor Jim uit Cursors glazen voorraadpot, terwijl aan het aanrecht de culinaire puntjes op de i worden gezet.

Welk vak zou je willen doceren en waarom?
“Toen ik een jaar of zestien was, wilde ik sterrenkunde studeren. Maar toen ik hoorde dat je de eerste drie jaar van de studie nauwelijks naar de sterren kijkt, trok het me minder. Als ik in een stad met een sterrenwacht ben, loop ik graag even binnen. Interessant ook die ontdekkingen van exoplaneten.

Ik heb nooit lesgegeven, maar ik werk graag met studenten. Dat vind ik ook zo leuk aan het werken aan de TU/e. De studietijd is zo'n bepalende fase in je leven.”

Wie bewonder je het meest?
(Denkt even na). “Ja, Stephen Hawking. Hij heeft zo doorgezet en heeft zoveel bereikt. Die liet zich echt niet uit het veld slaan. Ik zet zelf ook wel door, maar ik vraag me af of ik dat in die mate zou kunnen. Als me iets overkomt, heb ik toch altijd wel de tijd nodig om even te schakelen. Ik kan het wel waarderen in mensen als ze de moed niet laten zakken.”

Wat is de grootste heldendaad die je ooit hebt verricht?
Een echte heldendaad heb ik nooit verricht, maar als je me vraagt waar ik trots op ben, dan is dat op mijn dochters en de opvoeding. Ze staan zelfstandig in het leven, nemen hun eigen beslissingen en hebben hun eigen persoonlijkheden. We hebben ze altijd hun eigen keuzes laten maken. Dan heb je het over vrienden, sporten of opleiding. Ook met eten; ze moesten alles een keer proeven, maar ze hoefden het niet tegen heug en meug te eten. Mijn eigen vader was vroeger wat strenger, maar ik denk dat ik die sturing ook wel nodig had. Ik was wat rebelser in die tijd dan mijn kinderen nu.”

Over Soup & Stuff

Elke drie weken interviewen we een TU/e’er in de keuken; over eten, over wat hem of haar beweegt en bezighoudt, of wat er verder ter tafel komt. Ook deelt hij of zij zijn of haar favoriete soep, die in de week dat het interview verschijnt, te koop is in één of meerdere kantines van cateraar VITAM op onze campus. Alle interviews en recepten vind je hier.