“Ho ho ho, de kerstmarkt heeft een no go”

Je zag het al aankomen, de TU/e kerstmarkt gaat dit jaar niet door. Het Corona Crisis Team heeft dat besloten. Het CCT wil niet het foute signaal afgeven dat de TU/e een groots sociaal evenement organiseert terwijl het tegelijkertijd communiceert dat we zoveel mogelijk thuis moeten blijven en afstand moeten houden.

Community manager Erik de Jong heeft begrip voor het besluit van het CCT, maar vindt het zeker jammer dat er “juist in deze tijden” óók geen kerstmarkt is. “Het is zo belangrijk om de mogelijkheid te hebben elkaar informeel te zien en ook om iets te hebben om naar uit te kijken. Ik denk dat het beslist mogelijk is in de Markthal een kerstmarkt te houden met inachtneming van de coronamaatregelen, maar ik snap dat het wordt gezien als een onjuist signaal”, zegt De Jong.

In 2017 organiseerde De Jong voor het eerst een kerstmarkt. De stunt met het ‘kerstbomen schieten’ staat sommige TU/e’ers nog helder voor de geest. Een jaar later was er de eerste schaatsbaan en vorig jaar werd het evenement uitgebreid met een giftshop waar medewerkers zelf hun kerstpakket mochten uitkiezen.

De vierde editie

Dit jaar was het idee een groot outdoor restaurant toe te voegen. De cateraars van Hubble, De Zwarte Doos en de kantines zouden gezamenlijk optrekken om kerstdiners - zittend op anderhalve meter afstand - te bieden. “De gedachte was om buiten grote groepen samen te kunnen laten komen zonder dat je afspraken schendt”, zegt De Jong. “Nu is samen eten nog wel mogelijk, maar dan binnen bij De Zwarte Doos en Hubble en in kleinere groepen. Zoals bekend: met reservering en maximaal dertig personen. Zolang de horeca open mag blijven, dan.”

Het is belangrijk om sociale binding te houden, zowel voor medewerkers als studenten, vindt de community manager. Hij zoekt nu naar andere mogelijkheden om hiervoor in de kerstvakantie plek te bieden. “Ik denk aan samenwerking met het Studentensportcentrum, dat vorig jaar ook activiteiten aanbood. Maar ook aan het beter benutten van de buitenruimte, misschien dat we afdakjes gaan plaatsten op de campus.” Wie zelf ideeën heeft, kan - altijd - contact opnemen met Erik de Jong.

Boom

Een beetje kerstgevoel hoopt De Jong te brengen met een grote kerstboom in Atlas, omdat daar de entree is voor de weinige mensen die op de campus komen. Hij probeert niet moedeloos te worden. “Dat moet je voorkomen. Ik wil in mogelijkheden blijven denken. Laat je niet leiden door angst. We moeten er deze periode het beste van maken.”

Over het kerstpakket wordt nog nagedacht. Het zit er niet in dat we dat op de campus mogen ophalen. Het aankondigende filmpje dat De Jong al had laten maken, bewaart hij voor betere tijden. “Kerst is gelukkig tijdloos.”