Roeivereniging Thêta beducht voor nieuw servicekostendebacle

Studentenhuizen, disputen en vriendengroepen kunnen op vrijdag 4 juni op het Eindhovens Kanaal weer tegen elkaar roeien in de Huizen- & Disputenrace van roeivereniging Thêta. Vorig jaar werd de populaire race vanwege de lockdown afgelast. Het zadelde de vereniging op met een kostenpost doordat de servicekosten moesten worden terugbetaald. Dat wil de vereniging dit jaar koste wat kost voorkomen en daarom gaat de kaartverkoop pas op het allerlaatste moment open.

foto Remco Levenbach

Ze hadden er zo’n zin in, de commissieleden van de race, totdat vorig jaar alles op het laatste moment moest worden afgezegd. “Iedereen stond te trappelen en een aantal van onze commissieleden had de race zelf nog nooit meegemaakt en er al een heel jaar naartoe geleefd”, vertelt Paula van Praagh, vierdejaarsstudent bij Fontys en secretaris van damesdispuut Animo, die de race organiseren. “Het was toen echt iets om naar uit te kijken na een paar maanden van lockdown en de kaartverkoop ging als een malle. We verkochten in één keer vijfhonderd kaarten. Maar toen bleek dat het evenement toch niet kon doorgaan, maar we moesten wel de servicekosten terugbetalen.” Met die kostenpost had de vereniging geen rekening gehouden.

De kaarten werden verkocht via een ticketingservice, die een aantal procent van de kosten van het kaartje in rekening brengt voor het verlenen van hun service. “Toch is er gelukkig geen sprake geweest van financiële nood bij de vereniging, maar het moet niet nog een keer gebeuren”, vertelt commissielid Quinta Bonekamp, vierdejaars Industrial Design aan de TU/e. Om dit jaar een vergelijkbaar servicekostendebacle te voorkomen, heeft de vereniging de kaartverkoop voorlopig nog niet geopend.

Onzekerheid blijvende factor

“De onzekerheid is een blijvende factor, ook al komen er nu versoepelingen aan”, zegt Van Praagh. “Onze uiterste datum om de ticketverkoop open te gooien, is begin mei. Een bijkomende complicerende factor is dat de gemeente nog over de brug moet komen met een vergunning voor dit evenement. We hebben in die zin wel geluk dat de meeste personen die in dezelfde boot roeien uit hetzelfde huishouden komen en dat deelnemers nog onder de leeftijd van 27 jaar zitten.”

Toch heeft de commissie verschillende scenario’s uitgedacht, zodat de race hoe dan ook kan doorgaan dit jaar. Van Praagh: “De grootste vraag blijft: hoeveel kaartjes mogen we verkopen? We gaan er nu vanuit dat het er rond de tweehonderd worden, dus de helft van vorige jaren. Maar nog minder kaarten is ook een scenario. Dan moeten we aan de poort gaan selecteren en laten we alleen specifieke teams toe.”

Zover wil de commissie het niet laten komen. Het hoofddoel is vooral om de oude vertrouwde gezichten terug te zien. “We willen vooral de gebruikelijke gasten weer kunnen ontvangen en dan pas volgend jaar als alles hopelijk weer wat normaler is, meer externen aan ons zien binden.”