Podcast over bouwkunde als aanvulling op vakblad KOersief

Heb je er wel eens aan gedacht een podcast te maken over dat gebied waarin jij je als student aan het ontwikkelen bent? Tom Diks en Pieter van Loon, beiden student Structural Engineering and Design deden het, en het was een van hun beste beslissingen ooit. Ze genieten van elke aflevering van de serie met de toepasselijke naam: ‘Kunnen wij het maken?’ die inmiddels een jaar in de lucht is op Spotify.

foto Olaf Vens

Voor wie op de hoogte wil blijven over wat er allemaal bedacht wordt in de bouwwereld of gewoon nieuwsgierig is naar de gebouwde omgeving, is de podcast ‘Kunnen wij het maken?’ een aanrader. Hij wordt gepresenteerd door Pieter van Loon en Tom Diks. De twee studievrienden zijn beiden actief voor het vakblad KOersief dat al vanaf 1978 mooie verhalen maakt over constructief ontwerpen.

Het komt nog steeds tweemaal per jaar uit, maar Diks zocht een manier om het papieren blad een moderne aanvulling te geven. Een digitale toevoeging in de vorm van een website leek lastiger dan een podcast over bouwkunde ontwikkelen. Diks zocht of er al iets dergelijks bestond, en dat bleek niet het geval. “Dan maken we het toch zelf?”, besloot hij.

Inkijkje

Het is niet meteen een gat in de markt, naar elke aflevering luisteren vijftig tot honderd mensen, maar de podcast voldoet wel aan een behoefte voor een nichemarkt. Nuttig en informatief voor wie later als bouwkundige aan de slag gaat. “Hoewel, het is ook voor leken zeer toegankelijk, want wie wil er nou niet alles weten van de bouwwereld om hem of haar heen?”, zegt Van Loon. “Je krijgt een mooi inkijkje door vaklui.” Een voordeel van gesproken tekst -boven het vakblad- is dat er ook emotie in naar voren kan komen, merkt Diks op.

En zo komt het dat we een jaar later tweeëntwintig afleveringen op Spotify vinden, die gemiddeld een uur duren. De opnames worden gemaakt in de ‘studio’ in Vertigo. Het is een zaal met gordijnen waar ze, op zes lockdown-opnames na, alle gasten ontvangen.

Spannend

De eerste was een schot in de roos. “Een droomgast, die eloquent, charismatisch en sympathiek vertelde over de toekomst van de industrie. Hij omarmde het idee van een podcast en was minder gespannen dan wij, haha. Het was onze eigen decaan, Theo Salet. Maar we vroegen hem nu in het kader van zijn leerstoel betonconstructies.”

Meestal bedenken de makers eerst het thema en zoeken ze daarna een gast die daarover kan vertellen. Dat kan van binnen óf buiten de TU/e zijn. Belangrijk vinden ze het om de balans in die onderwerpen te houden. “We wisselen bijvoorbeeld af in materialen. We hebben het niet alleen over beton. Ook glas, hout en staal is besproken en biocomposiet staat nog op de planning. En soms interviewen we twee mensen tegelijk, bijvoorbeeld van team Virtue of twee jonge alumni.”

Een podcast maken is verrassend simpel, merkte Van Loon, “zeker in vergelijking met een tekst voor het studieverenigingsblad.” Na twaalf afleveringen hebben ze geïnvesteerd in betere microfoons “en dat is te horen”. Voor een zakelijk Spotify-account is maar een paar tientjes nodig.

Inclusief

De gastheren proberen zo inclusief mogelijk te werken, maar dat valt nog niet mee. “We vinden het niet makkelijk om vrouwen te vinden”, zegt Diks. Ook internationals zijn met een loep te zoeken. Het programma is dan ook niet in het Engels. “Daar is goed over nagedacht. We willen niemand uitsluiten, maar het is zo veel relaxter om in onze moedertaal te praten. En we hebben in onze master nauwelijks internationals. Ik ken er maar één”, zegt Van Loon. Een uitzondering voor een Engelstalig interview maken de studenten trouwens graag.

Met alle gasten tot nu toe zijn ze blij, maar als Diks nog een wens mocht doen dan is het om Bart leClercq in de uitzending te krijgen. “Dat is een constructeur van de TU Delft die half Dubai heeft ontworpen.”

Ze zouden nog jaren door willen gaan, ware het niet dat ze binnen niet al te lange tijd afstuderen. “We zoeken opvolgers en dat zal wel goed komen. We kunnen ons niet voorstellen dat niet iederéén dit wil doen.”

Wie tips wil over het opzetten van een podcast bij andere studieverenigingen mag hen mailen.