Hoe duurzaam is jouw broodje?

Wil je graag bewuster lunchen en vooral duurzame etenswaren op je dienblaadje laden? Kom dan deze week naar de kantine in Vertigo. Daar vindt van maandag tot en met vrijdag een pilot plaats met ‘foodprint’-labels, die de broodjes, wraps en panini’s indelen in verschillende categorieën. “Afhankelijk van de ecologische voetafdruk krijgen ze een rode, gele of groene kleurcode”, legt Merel Laarhoven uit, een van de studenten achter het initiatief.

foto Synnøve Hjellvik

‘Vind een manier om de campus duurzamer te maken’, dat is een van de uitdagingen die de masterstudenten van het vak ‘innovation Space Project: innovation and entrepreneurship processes’ konden kiezen. “De opdracht was geformuleerd door de Sustainability Ambassador van de TU/e, Anna Wieczorek”, vertelt Merel Laarhoven (23), die de masters Applied Physics en Sustainable Energy Technology volgt.

Met medestudenten Synnøve Hjellvik, Drashti Patel en Quirine Verbeek ging ze aan de slag met de vraag, die veel ruimte bood voor eigen inbreng. “Het was een heel breed onderwerp, we hadden ons bijvoorbeeld ook kunnen richten op verduurzaming van het onderzoek, op de mobiliteit van en naar de campus of op het watergebruik. Onze keuze viel op voedsel, omdat elke student en medewerker daarmee te maken heeft. Ook konden we er heel bottom-up mee aan de slag. We vinden het mooi om te laten zien dat verandering niet van bovenaf hoeft te komen.”

Vertigo

Stap één was: het gesprek aangaan met zo veel mogelijk mensen. “We ontdekten dat veel TU/e’ers wel bewuste keuzes wíllen maken, maar niet zo goed weten hóé”, vertelt Laarhoven. Zo kwamen de studenten op het idee voor de zogenaamde foodprint-labels, een woordspeling op de carbon footprint of ecologische voetafdruk. De inspiratie kwam van de energieklassen die we kennen van lampen en elektrische apparaten.

Universiteits-cateraar Appèl werkte graag mee, aldus Laarhoven. Duurzaamheid is een aandachtspunt voor het cateringbedrijf. “Irma van Mierlo, manager van de kantine in Vertigo, was direct enthousiast. Ze let zelf ook op duurzaamheid, zo zorgt ze voor een breed vegetarisch aanbod.”

Van maandag 13 tot en met vrijdag 17 december vindt er een pilot plaats in Vertigo. De broodjes en het overige lunchaanbod in de kantine zijn in die week voorzien van groene, gele of rode labels, afhankelijk van de CO2-uitstoot die met de productie van het item gepaard gaat.

Kip-bacon-truffel

Zo krijgt een broodje kip-bacon-truffel een rood label, en een pompoenpanini een groen. De bol met doperwtenspread en ei zit in de middenmoot en scoort geel. Wie meer wil weten, kan een qr-code scannen. De studenten hebben zelf aan de hand van de ingrediëntenlijst de CO2-afdruk van alle lunchitems uitgerekend.

Laarhoven is dan ook uitstekend op de hoogte: “Vlees is in het algemeen minder duurzaam te produceren dan vegetarische gerechten, maar dat is niet alles wat meespeelt. Geïmporteerde appels hebben een grotere carbonfootprint dan Nederlandse. En om avocado’s te telen is bijvoorbeeld veel water nodig, dat maakt ze minder duurzaam.”

Lunchgedrag

Met de pilot willen de studenten onderzoeken of de labels het lunchgedrag van de kantinebezoekers beïnvloeden. Zouden ze de kip-bacon laten staan en voor de pompoen gaan? Laarhoven is benieuwd.

“Als het systeem een succes is, hopen we het in alle kantines te mogen implementeren en zo de ecologische voetafdruk van de TU/e te verlagen. Op den duur zouden we het verzorgen van de labels ook als service willen gaan aanbieden aan andere cateraars.”

Wie wil weten hoe duurzaam zijn favoriete broodje is, vindt de labels van 13 tot en met 17 december in de kantine van Vertigo.