Een ereboog op het Limbopad

Wie naar de Tour de France kijkt, die weet: waar helden zijn, is de ereboog nooit ver weg. Een ‘Arc de Triomphe’ waar je vol bravoure onderdoor rijdt, terwijl je wordt toegejuicht. En helden, dat zijn we op de TU/e allemaal, zo leert ons het thema van dit lustrumjaar: Heroes Like You. Dus komt er ook op de campus een ereboog. Met een TU/e-tintje: een eigenzinnig ontwerp, circulair en de vrucht van teamwork.

illustratie Team Lustrumboog

Waarschijnlijk is het tijdens de Intro al zover: dan kun je, op het Limbopad, de armen geheven in een gebaar van victorie, onder de lustrumboog door wandelen. Stel je daarbij echter geen opgeblazen gevaarte voor met woord ‘finish’ erop, en ook geen monumentaal Romeins of Parijs’ bouwwerk.

Minimuseum

De – overigens tijdelijke – boog ter ere van 65 jaar TU/e krijgt geen klassiek uiterlijk, maar wordt een uniek minimuseum. Floor de Jonge, voorzitter van CHEOPS, de studievereniging van Built Environment, vertelt Cursor over de plannen: “Circulariteit is een van de uitgangspunten bij de bouw van de lustrumboog. Daarom gebruiken we twee houten huisjes die bij een eerder project zijn ontwikkeld. Deze plaatsen we geschakeld op het Limbopad.” De twee huisjes zijn onderdeel van het in 2014 gebouwde Summerlabb paviljoen, waarbij ook al met eerder gebruikte materialen werd gewerkt.

De vloer die in de huisjes komt, is ook circulair, weet De Jonge: “Die wordt gemaakt van hout uit het Paviljoen, dat nu nagenoeg is gesloopt, net als de ramps die de boog rolstoeltoegankelijk maken.” In beide huisjes komt een kleine expositie. In het ene wordt teruggekeken op 65 jaar historie van de TU/e, in het andere gaat de blik vooruit naar de toekomstige wetenschappelijke heldendaden van TU/e’ers."

Daarnaast vervult de boog volgens De Jonge straks ook nog een communicatieve functie: de lustrumactiviteiten zullen er worden aangekondigd. De exacte plannen daarover zijn nog in ontwikkeling.

Samenwerking

Wat de boog mede ‘typisch TU/e’ maakt, is dat-ie voortkomt uit samenwerking. Naast de lustrumcommissie is de groep Innovative Structural Design van Built Environment betrokken, in de persoon van onderzoekers Faas Moonen en Floor van Schie.

Ook doen twee studieverenigingen van faculteit mee, vertelt De Jonge: “De lustrumcommissie kwam naar CHEOPS en AnArchi (de studievereniging van architectuur) toe om studenten te vinden die mee wilden werken. AnArchi-voorzitter Kevin van Laanen en ik werden zo enthousiast, dat we ook zelf nauw betrokken zijn geraakt bij het project.”

Ten slotte is de lustrumboog ook onderdeel van de Summer University. Studenten uit alle geledingen van de universiteit die deze zomer mee willen bouwen, kunnen zich aanmelden. Aan animo ontbreekt het niet, merkt De Jonge: “Tot nu toe krijgen we elke dag wel bericht van mensen die eraan willen meewerken.”