MomenTUm in een nieuw jasje

MomenTUm 2021 krijgt een andere indeling dan voorgaande jaren, in drie ceremonies in plaats van één. De afgestudeerde bachelorstudenten van 2020 zullen samen met die van 2021 hun moment of fame beleven. Markeer 14, 15 en 16 oktober 2021 in je agenda.

De organisatie verwacht totaal ruim 2500 studenten tijdens MomenTUm dit jaar, vertelt organisator Liesbeth Castelijns. Het evenement vindt dit jaar plaats op vrijdag 15 en zaterdag 16 oktober, waarop in totaal drie ceremonies zullen zijn. Die zijn niet gegroepeerd op jaar, maar op faculteit. Per ceremonie zullen drie faculteiten samen zijn.

De eerste ceremonie is op vrijdagmiddag, de tweede op zaterdagochtend en de derde op zaterdagmiddag. Castelijns: “We merkten uit gesprekken met studenten dat zij dit zo ook het fijnst vinden. Dan ontstaat er geen ‘B-versie' voor studenten die vorig jaar geen klassiek MomemTUm hebben gehad.” Er was wel een online versie, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde. Maar één element uit die online versie wordt wel behouden: MomenTUm for you. Dat was een op All You Need Is Love geïnspireerde serie waarbij je een vriend/vriendin/medestudent/broer/zus/kind kon opgeven voor een verrassing aan huis om zo uit te drukken hoe trots je op hem/haar bent. “Dat werd zo gewaardeerd dat we dat dit jaar weer doen”, zegt Castelijns.

Vooraf feesten

Naast de klassieke ceremonie op de rode loper, zijn er ook weer drie eredoctoraten – één per ceremonie -, de best teacher awards en het hoedjes gooien. De opening van MomenTUm gebeurt dit jaar niet alleen door Robert-Jan Smits maar hij wordt vergezeld door FSE-voorzitter Mayke Scheffer. Ook anders dan voorgaande jaren is de aanwezigheid van een presentator in plaats van een voice-over. Verder komt er naast een dj – nog geen naam bekend - ook studentenorkest Quadrivium spelen. Het studentenfeest dat normaal altijd op vrijdagavond is, vindt dit jaar al op donderdagavond 14 oktober plaats. “Donderdagavond is meer een studentenavond, maar er is nog een reden voor: op vrijdagavond 15 oktober opent namelijk de Dutch Design Week op onze campus. Op zaterdagavond 16 oktober is dan het personeelsfeest voor het lustrum”, zegt Castelijns.

Alles of niets

Bachelorstudenten die in aanmerking komen voor MomenTUm 2021 krijgen na de zomervakantie een uitnodiging en moeten zich officieel opgeven om deel te kunnen nemen. Studenten die in 2021 zijn geslaagd krijgen in oktober hun diploma en MomenTUm, studenten die in 2020 slaagden hebben ondertussen hun diploma ontvangen.

De verwachte 2500 deelnemers kunnen onmogelijk op anderhalvemeter afstand zitten. Castelijns: “We gaan uit van het scenario dat de anderhalvemeter-samenleving dan is losgelaten, anders kan het niet doorgaan zoals het nu bedacht is. De stuurgroep heeft gezegd dat het alles of niks is: als het met corona weer misgaat, gaat het feest niet door.”