Voorbereiding MomenTUm 2021 in volle gang

MomenTUm, de show die alle academische plechtigheden van de TU/e bevat, gaat dit jaar door in een iets aangepaste vorm. Ze is opgesplitst in drie sessies op 15 en 16 oktober waarbij de eerste dag samenvalt met de opening van de Dutch Design Week, die dit jaar op de campus plaatsvindt. Ook de afgestudeerde bachelors uit de coronaperiode zijn uitgenodigd om mee te doen en het studentenfeest met o.a. Starstruck wordt de dag vóór MomenTUm gehouden in plaats van erna.

Tijdens MomenTUm wordt in de eerste plaats een podium geboden aan alle afgestudeerde bachelorstudenten. Na hun diploma-uitreiking lopen zij met duizend studiegenoten tegelijk in een walk of fame over de catwalk die in Forum is geplaatst. Dit jaar lopen ook de studenten mee die vorig jaar hun bul mochten ophalen, maar dit vanwege corona niet uitbundig konden vieren. In totaal zijn drieduizend studenten uitgenodigd. In eerdere edities was de opkomst bijna tachtig procent.

Geen toga

Voorafgaand aan de show mogen alle studenten in Atlas of het Auditorium hun diploma ophalen via een 'walk through'. Daar ontvangen zij een tas met sokken, sjerp en cap, maar zonder toga. Die zijn wel besteld, maar komen niet op tijd vanuit China naar Nederland. “We bewaren ze”, zegt organisator Liesbeth Castelijns, “en zijn ondertussen ook heel benieuwd naar reacties hierop. Het liefst willen we onderzoeken hoe we toga’s duurzaam kunnen inzetten.”

De organisatie van zo’n groot event heeft heel wat voeten in de aarde. In het voorjaar werd verwacht dat er in oktober coronagewijs meer mogelijk zou zijn dan tijdens de oorspronkelijke datum van september. “Een leuke, en organisatorisch ook wel lastige, bijvangst is dat we MomenTUm nu ook met DDW en ons lustrumjaar combineren. Dit jaar koos de DDW de campus als locatie voor haar opening en in de hal van Atlas is ‘Artistic Heroes like you’ te zien. Dat is wel leuk voor alle bezoekers natuurlijk”, zegt Castelijns. Iedere afgestudeerde mag drie gasten meebrengen.

Diederik Jekel

De show wordt gepresenteerd door wetenschapsjournalist Diederik Jekel. Na de walk of fame die gepland staat op een half uur, is er ruimte voor muziek door Quadrivium, dans door Footloose, video ‘MomenTUm voor You’ en enkele inspirerende speeches van alumni. Artiest Wilbert Pigmans, bekend van de Toreador, is ingehuurd om de feeststemming erin te brengen. Per show, waar 3553 zitplaatsen voor zijn, zijn er speciale onderdelen.

De uitreiking van de Best Teacher Award vindt plaats tijdens de eerste show op zaterdag. De Academic Awards en de Marina van Damme Award worden uitgereikt op vrijdag, in een besloten bijeenkomst, voorafgaand aan MomenTUm. Tijdens de derde sessie wordt de 50.000ste afgestudeerde student aan de TU/e geëerd.

Eredoctoraten

Normaliter worden de eredoctoren die de TU/e aanstelt, gepresenteerd tijdens MomenTUm.  Net voor de laatste versoepelingen omtrent corona heeft de TU/e besloten dit uit te stellen tot het voorjaar omdat de drie eredoctors uit de Verenigde Staten komen en zij mogelijk twee weken in quarantaine moesten. “Dat vonden we te veel gevraagd. We hopen dat we ze in 2022 een aparte ceremonie kunnen bieden”, zegt Castelijns.

Donderdagavondfeest

Castelijns is blij dat het studentenfeest verplaatst is.  “Dit jaar hoeven studenten niet te kiezen of ze na MomenTUm uit eten gaan met hun ouders óf gaan feesten met vrienden, want we hebben het feest op Forum verschoven naar de donderdagavond.” DJ/band-combinatie Starstruck en andere artisten kunnen in de markthal van MetaForum 3600 studenten vermaken. Iedere student kan een ticket kopen (á vijf euro, inclusief vijf muntjes), daarvoor hoef je niet voor afgestudeerd te zijn.