Buitenborrels van verenigingen tijdelijk stopgezet

Vorige week donderdag zijn op uitdrukkelijk verzoek van boa’s van de gemeente, die ’s avonds een ronde maakten over de campus, enkele buitenborrels van verenigingen gestopt omdat bij de boa’s onduidelijkheid bestond over de vraag of de horecavergunning van de universiteit hier wel toestemming voor geeft. De universiteit is momenteel in gesprek met de gemeente om duidelijk te krijgen wat bij borrels binnen en buiten wel mag. Na het weekend hoopt men hier duidelijkheid over te kunnen verschaffen.

Gijs Spiele, de campusmanager Safety & Security van de TU/e, vertelt dat boa’s van de gemeente op donderdagavond 27 mei contact zochten met de beveiliging van de universiteit en met de Federatie Studieverenigingen Eindhoven (FSE) omdat ze van mening waren dat buitenborrels volgens de horecavergunning van de TU/e niet zijn toegestaan. Volgens FSE-president Mayke Scheffer werkt de universiteit hiervoor met een duidelijk protocol waarin staat waar zo'n borrel aan moet voldoen. Scheffer: "Dat hebben we ook laten zien, maar dat was voor dat moment blijkbaar niet voldoende".

Spiele: “Besloten is toen om die borrels per direct stil te leggen en om een tijdelijke stop te zetten op borrels die al gepland waren. Want eerst willen we met de gemeente en de FSE duidelijk krijgen wat nodig is om de buitenborrels van de vereningen op de campus te kunnen organiseren.”

Versoepelingen

Die gesprekken vinden op dit moment plaats, vertelt Spiele, “en alles is erop gericht om na komend weekend meer duidelijkheid te kunnen verschaffen richting de FSE en de verenigingen. Daarbij houden we ook rekening met de versoepelingen die het kabinet met ingang van zaterdag 5 juni wil doorvoeren.”

In de corona-update die het College van Bestuur deze middag uitstuurde, staat dat de kroegen van de studieverenigingen en studentenverenigingen dan weer open mogen, waarbij niet meer dan vijftig personen in een ruimte zijn toegestaan. De anderhalvemeter-regel blijft van kracht en het mag alleen op basis van vaste zitplaatsen met maximaal vier personen aan een tafel. Reserveren vooraf en een gezondheidscheck zijn verplicht. In de update staat ook al dat alcohol buiten is toegestaan tussen 16.00 en 22.00 uur en dat met de gemeente is gesproken over de wijze waarop buitenborrels bij de picknicktafels kunnen plaatsvinden.

FSE-president Scheffer zegt dat het initiatief nu bij de universiteit en de gemeente ligt, maar dat haar koepelorganisatie er graag over wil meedenken of er input voor wil aanleveren. Borrels die nu nog op de planning staan voor deze week, vervallen volgens haar, of worden doorgeschoven naar een later tijdstip. “Donderdag 3 juni staat het Plugged Festival van Cheops op de agenda, maar dat is volledig online, en de Deutsche borrel van Simon Stevin van vrijdag verhuist naar het Stratumseind”, aldus Scheffer. Zij zegt verder dat het balen is dat de borrels tijdelijk zijn opgeschort, juist nu het weer is opgeknapt, “maar we hebben er goede hoop op dat er na het weekend meer duidelijkheid komt.”