Boodschap aan internationale studenten: boek een onderkomen vóórdat je komt

Op donderdagmiddag vond de laatste zogenaamde pre-departure webinar plaats. Deze webinar in een reeks van drie is bedoeld om internationale studenten een kans te geven vast vanuit hun thuisland zich goed voor te bereiden op hun studie aan de TU/e. Naast een presentatie van de TU/e, waren er vooral veel vragen van de aankomende studenten over huisvesting, quarantaine en papierwerk.

foto Evgeny Atamanenko / Shutterstock

Dennis Baas, strategic advisor international marketing bij de TU/e zorgde voor alle basiskennis voor internationals over Eindhoven en hun studie in een presentatie op Teams. In de virtuele zaal zaten bijna 500 deelnemers die druk hun vragen postten in de chat. Daar waren er veel bij over huisvesting. Er werd vanuit de TU/e onderstreept dat het erg belangrijk is je huisvesting goed te regelen vóór je naar Eindhoven komt en dat het een oververhitte huizenmarkt is. Als je nog geen vaste studentenkamer hebt, boek dan een hotel of een tijdelijk onderkomen via Airbnb. Studenten vragen zich vaak af of de TU/e ook huisvesting biedt, maar dat is niet het geval. Wel zijn er contacten met huisvestingspartijen en worden er tips gegeven voor vrijkomende plekken. Maar Baas waarschuwde daar niet op te wachten, want de vraag is groter dan het aanbod. Een tip die werd gegeven aan studenten die besluiten een ongemeubileerd appartement te huren, is om ook een hotelkamer te huren in de eerste weken zodat ze in quarantaine kunnen als dat voor hun herkomstland moet. Een kale flat inrichten en in quarantaine zijn, gaan niet samen.

Alternatief buiten Eindhoven

Over die huisvestingsuitdaging zegt Patrick Groothuis, directeur Education and Student Affairs (ESA) dat het een landelijk probleem is. “Het convenant studentenhuisvesting dat onlangs door de Eindhovense partijen is ondertekend, waaronder de TU/e, moet de komende jaren leiden tot een significante productie van 2840 extra woningen en kamers voor studenten tot en met 2028 waarmee de druk wat zou moeten normaliseren. Op onze campus verrijst medio 2023 als het goed is het studentendorp waar 735 extra eenheden worden opgeleverd door Vestide. Voor de korte termijn hebben we echter te maken met de huidige (toegenomen) druk op de woningmarkt. Daarnaast zien we een significante stijging van het aantal internationale studenten die het komende academische jaar naar Eindhoven willen komen. De impact op korte termijn is dat het nog wat lastiger is geworden om woonruimte te vinden. Vanuit de TU/e hebben we nu net wat minder dan 400 kamers beschikbaar voor alle eerstejaars- en exchange studenten. Veel studenten vinden doorgaans ook zelfstandig passende woonruimte. Studenten kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om buiten Eindhoven woonruimte te zoeken”, aldus Groothuis.

Op zoek naar medelanders

Veel vragen in de chat gingen naast huisvesting ook over WhatsApp groepen voor de opleidingen waar mensen elkaar vast kunnen ontmoeten. Ook werd er druk geïnventariseerd of er nog meer Bulgaren, Spanjaarden en Chinezen in de chat aanwezig waren, al dan niet in eigen taal. Aan het eind van de presentatie werd de hele chat nagekeken en probeerden de verschillende TU/e medewerkers met allen hun eigen specialiteit de vragen van de internationals zo goed mogelijk te beantwoorden. Daarbij kwamen veel praktische vragen rond papierwerk: hoe open je een bankrekening? Is er ook een bank die een rekening aanbiedt voor studenten die minderjarig zijn? (Ja, de ABN AMRO). Hoe krijg ik een BSN? (Bij je gemeenteregistratie). En heb ik als EU-student nog een Nederlandse zorgverzekering nodig als ik al een EU insurance card heb? Ja, zegt Johanna Mavromichalis, medewerker van het International Office. De insurance card dekt namelijk niet alle kosten, alleen de noodzorg. Vervolgzorg is niet gedekt. Het is dus wijs je ook te verzekeren voor aanvullende zorg. Dat kan via partner AON. Ook de vaccinaties werden benoemd: die zijn gratis voor alle inwoners en kunnen alsnog gehaald worden als de studenten die nog niet in hun thuisland hebben gekregen.

Intro

Naast deze vragen wel men ook meer info over de Intro, die helaas nog niet te geven was. Er werd aangeraden om de Intro app te downloaden en die in de gaten te houden. Heb je zelf de webinar gemist maar heb je nog wel vragen? Je kunt ze stellen via email of WhatsApp: 0641683406.