CvB biedt alternatief voor gaybrapad

Het College van Bestuur heeft Compass, de gemeenschap aan de TU/e voor LHBTIQ+'ers, een alternatief aangedragen voor het niet doorgaan van een gaybrapad op de campus. Op alle plekken waar gele picknicktafels staan, zullen er drie worden geschilderd in regenboogkleuren, zo nodig op kosten van het CvB. Vicevoorzitter Nicole Ummelen is positief over de grote respons die het onderwerp heeft losgemaakt, zoals onder meer met het opstellen van een petitie. “Dit laat zien dat deze thema’s leven binnen onze gemeenschap.”

Deze week kwam het College van Bestuur, na het lezen van het Cursor-artikel over het niet doorgaan van de komst van een gaybrapad, er pas achter hoe de procedures hieromtrent waren verlopen de afgelopen twee jaar. “We hebben er die dag nog contact over gehad met elkaar en het op onze overlegagenda van donderdagochtend geplaatst”, zegt vicevoorzitter Nicole Ummelen.

De collegeleden waren er snel uit, zegt ze, en namen nog die dag contact op met Compass om een alternatief te bespreken. Dat bestaat eruit dat op alle plaatsen waar nu de karakteristieke gele picknicktafels op de campus staan, er drie geschilderd gaan worden in de regenboogkleuren. Ummelen: “Die tafels zullen een prominente plek krijgen en als het nodig is neemt het CvB de kosten daarvoor voor haar rekening. Ook zal bij de vijver de regenboogvlag blijven hangen tot na MomenTUm. Waarmee we willen benadrukken hoe belangrijk we diversiteit en sociale veiligheid vinden.”

Praktische aard

Ummelen zegt dat de commissies die de afgelopen periode een oordeel moesten vellen over de komst van een gaybrapad, zeker hun redenen hebben gehad om dat af te wijzen. “Maar ik weet ook zeker dat er in die commissies niemand zit die iets tegen diversiteit heeft, maar dat de redenen meer van praktische aard waren.”

De vicevoorzitter zegt gelukkig te zijn met grote respons die het Cursor-artikel heeft losgemaakt. Zo werd al snel een petitie in het leven geroepen door studenten van Groep-één, met steun van een groot aantal groeperingen binnen de TU/e, en het aantal mensen dat die ondertekende stond deze ochtend al boven de 1.500. Ook twee leden van de Eindhovense gemeenteraad braken een lans voor de komst van het gaybrapad en ze lieten weten bereid te zijn om maandag zo’n pad eventueel met stoepkrijt te komen aanbrengen op de campus.

Breed gedragen

Ummelen: “Voor ons een duidelijk teken dat diversiteit en de behoefte aan het creëren van een sociaal veilige werkplek belangrijke thema’s aan de TU/e zijn, die breed gedragen worden door onze studenten en medewerkers.”

Volgens Ummelen is Compass zeer verheugd met het aangeboden alternatief. Penningmeester Ludo van Meeuwen bevestigt dat. “Een heel hartverwarmend signaal van het CvB en goed dat er straks dan toch iets permanent zichtbaar is wat de aandacht vestigt op het thema diversiteit. Dat zie ik dan ook als een mooie aanleiding om er het gesprek over aan te gaan. Fijn ook om te zien dat de respons vanuit de gemeenschap om toch iets te doen, zo groot was de afgelopen dagen”, aldus Van Meeuwen. Inmiddels is er volgens hem al contact geweest met Real Estate over de tafels. Vorig jaar schilderde Van Meeuwen op eigen initiatief een tafel in de regenboogkleuren voor de eerste Diversity Week. “Ditmaal laat ik dat klusje liever over aan de professionals”, zegt hij lachend.