Intro 2022 | Eerste hulp bij contact maken

Nieuwe universiteit, nieuwe mensen, nieuwe vrienden maken. Voor sommige eerstejaars heel leuk, voor anderen kan het best spannend zijn om met die nieuwigheid om te gaan en nieuwe vriendschappen te sluiten. TINT heeft dat ook gemerkt en heeft daarom een speciale workshop opgezet om studenten te helpen gesprekken aan te knopen, die goed te laten verlopen en vervolgens op een natuurlijke manier weer af te ronden. Cursor nam een kijkje bij een van de workshops.

De workshop begint met het overgooien van een bal vergezeld van een vraag, en daarmee is het spreekwoordelijke ijs – bij ruim 31 graden op de thermometer - snel gebroken. In een cirkel krijgen de studenten de beurt om in ieder geval naam, land en studie te vertellen, antwoord te geven op een vraag van de vorige student en zelf een nieuwe vraag voor de volgende deelnemer te bedenken.

Vragen stellen of complimenten geven

Vervolgens begint het platonische speeddaten echt, waarbij men na gesprekjes van een minuut telkens van gesprekspartner wisselt. Om die smalltalk een beetje makkelijker te maken, krijgen de studenten wat tips mee hoe een gesprek te beginnen. “Vragen stellen werkt altijd heel goed”, zegt TINT-lifecoach Margit van Tuijl. “Mensen vinden het leuk als je in ze geïnteresseerd bent. Een compliment geven kan ook een goede gespreksopener zijn.” Op een groot stuk papier staan de hints genoteerd, voor wie ze van de spanning – of van de warmte onder het glazen dak van MetaForum – even vergeten is.

No pressure

Later gaan de studenten nog aan de slag met oefeningen om te zorgen dat een gesprek niet zomaar stilvalt en krijgen ze tips hoe ze het gesprek ook weer op een natuurlijke wijze kunnen beëindigen. Om de workshopdeelnemers verder niet te veel onder druk te zetten – een redacteur ernaast die een artikel schrijft, werkt in deze situatie wellicht niet bevorderend voor het ontspannen gesprekken voeren met nieuwe mensen – is Cursor halverwege vertrokken. Na deze groep studenten volgen er op de Intro-donderdag nog drie. Totaal verwacht TINT zo’n zeventig studenten voor de workshop.

Heb je het gevoel dat je zo’n workshop ook wel had kunnen gebruiken? TINT organiseert nog vergelijkbare events in september: op 13 september (19.00 uur) samen met Cosmos, de internationale studentenvereniging. Daarnaast is er op 28 september (19.00 uur) nog een event specifiek gericht op het opbouwen van een sociaal leven. Meer informatie binnenkort op de site en socials van TINT.