Asito test schoonmaakrobot op TU/e

Een schoonmaakrobot past natuurlijk wel bij een technische universiteit, zo dachten ook de TU/e en Asito toen de pilot startte in MetaForum en Atlas. De geautomatiseerde schoonmaakcollega trekt in ieder geval veel bekijks. “We zien dat hij per dag tussen de veertig en vijftig keer moet stoppen voor nieuwsgierige studenten, maar dat is begrijpelijk”, weet Tey van den Waardenburg, projectleider bij Asito.

De schoonmaakrobot – nog zonder naam – trekt veel bekijks. “Zeker in Atlas stonden mensen te kijken”, zegt Bertie Fijneman. Zij is coördinator Facility Services en begeleidt het project vanuit de TU/e. “Hij maakt schoon in Atlas en MetaForum en gaat volgende week ook aan de slag op het Studentensportcentrum. Het is een schrobzuigmachine: hij maakt nat en zuigt op.”

Van den Waardenburg: “In de week van 30 mei zijn we met de pilot gestart. De robot rijdt in de ochtend in MetaForum en in de middag na pauze in Atlas op vloer 0. Dat zijn grote ruimtes waar veel tijd zit in het onderhouden van de vloeren. Dat geldt ook voor het SSC, waar we deze week gaan testen.”

De keuze voor de genoemde gebouwen was een logische, zegt Fijneman. “Er is gekozen voor ruimtes met lange looplijnen, die zijn het meest efficiënt om door de robot te laten schoonmaken. Hij begint ook heel vroeg omdat het dan nog wat rustiger is en dat is fijner voor de robot, dan hoeft ie minder uit te wijken voor mensen die in de weg lopen.”

Veel bekijks

De robot moet geprogrammeerd worden met een parcours per schoon te maken verdieping en dat programmeren vraagt ook zeker wat technische kennis. Van den Waardenburg: “Het is een hele klus waar een specialist voor moet komen, dat kunnen we onze schoonmakers niet laten doen. Maar wij hebben hier het geluk dat een medewerker in het team ontzettend geïnteresseerd is in robotica en een technische achtergrond heeft. Hij ziet de robot echt als zijn kindje.” Na de eerste werkdagen van de robot ziet Asito al wat verbeterpunten. Zo moeten er virtuele muurtjes om de grote stoelen in de hal van Atlas komen. Dat helpt bij het programmeren van de route en de herkenning voor de robot. Zo'n virtuele muur is een harde 'nee' voor de robot en dan gaat hij niet meer zelf nadenken of hij ergens wel of niet overheen moet. Dat scheelt tijd en batterijduur.

Dat de automatische collega veel bekijks trekt, merkt ook Van den Waardenburg. “Veel studenten kijken, gaan ervoor staan om te kijken hoe hij reageert. Dat kunnen we goed terugzien bij het uitlezen van de data. De eerste dagen moest hij tussen de veertig en vijftig keer afwijken van zijn parcours voor nieuwsgierige studenten, maar dat is begrijpelijk. Het is wel echt een toegevoegde waarde voor een technische universiteit”, vindt hij. Als mensen in de weg staan, probeert de robot nadien nog één keer om dat plekje alsnog schoon te maken. “Na zijn werkdag kunnen wij precies de software uitlezen met wat ie heeft kunnen schrobben, en wat niet. Dat kunnen we weer gebruiken om het parcours te verbeteren.” Een uitdaging voor de robot is bijvoorbeeld een losliggende kabel. “Hij zal hem niet opeten, maar kan er wel op vastlopen. En we kijken bij die data bijvoorbeeld ook of hij het water in de bochten voldoende opzuigt.”

Duurzamer

De schoonmaakrobot verbruikt veel minder water dan een traditionele schrobzuigmachine. Er is een apart filtersysteem dat meer dan de helft aan water bespaart in Atlas. Er worden niet standaard chemische schoonmaakmiddelen gebruikt in het systeem en er zit een pomp in die het water steeds reinigt. “Eens in de zoveel tijd wordt wel eens schoon gemaakt met schoonmaakmiddelen, maar niet standaard”, weet de Asito projectleider.

Chiptekort

Asito test de schoonmaakrobots al op tien locaties in Nederland. Fijneman: “De pilot is ook interessant met het oog op het personeelstekort, daarbij kan de robot verlichting bieden.” Toch moet je niet denken dat de robot schoonmaakmedewerkers vervangt, zo benadrukt Van den Waardenburg: “Het gebruik van de robot is niet bedoeld om de medewerkers te vervangen. Hij kan immers lang niet zoveel als een mens en hij kan ook geen eigen inschattingen maken, zoals bijvoorbeeld eens extra over een stuk vloer gaan waar erge vervuiling is.” Fijneman: “Schoonmaakmedewerkers blijven gewoon echt nodig, de robot kan geen kantoren met allerlei meubilair of toiletten schoonmaken bijvoorbeeld.”

De huidige robot op de TU/e is een testrobot die Asito op meer plekken gebruikt om de techniek uit te testen. Afhankelijk van of hij door zijn proeftijd komt, kan hij een vaste aanstelling krijgen. “Maar een vaste robot krijgen is nog niet zo simpel op het moment, zelfs als hij bevalt”, zegt Van den Waardenburg. “Het wereldwijde chiptekort maakt het lastig. De robots zijn ook erg prijzig. Daarnaast moet je er  nu nog niet vanuit gaan dat je heel veel tijd bespaart want er is nog gewoon een medewerker nodig die hem in de gaten houdt, vult en schoonmaakt aan het eind van de dag. Maar in de tussentijd kan die medewerker wel andere dingen doen, dus dat is een voordeel.”

“Mocht het een succes zijn, kan in de toekomst op meerdere plekken op de campus een schoonmaakrobot rijden”, zegt Van den Waardenburg. “Maar we moeten wel even kijken naar de kosten.” Tja, wat zijn die kosten dan? “Je kunt er een luxe auto voor rijden. De retailprijzen liggen tussen de 35.000 en 40.000 euro voor het kleinste formaat zonder toebehoren. Voor dezelfde meters schoonmaakresultaat is een medewerker goedkoper. En in de meeste gevallen ook beter.”

Nieuwsgierig naar meer? Cursor gaat vandaag kijken bij het testen van de robot in het Studentensportcentrum. Beeld vind je later vandaag op onze socials.

Deel dit artikel